Vedtatt i kommunestyret 25.10.07, sak 69/07.
1. Hvem styrevervreglementet gjelder for
Styreverv, økonomiske interesser og lignende for medlemmer av folkevalgte organer, kommunalt oppnevnte styremedlemmer, rådmannen og andre administrative ledere til og med fag- og stabsledere, skal registreres i styrevervregisteret.
2. Hva som skal registreres
Følgende skal registreres i styrevervregisteret:
- Styreverv i offentlige og private selskaper og lignende.
- Styreverv i interesseorganisasjon eller organisasjon som mottar økonomisk støtte fra kommunen.
- Lønnet arbeid eller konsulentoppdrag som kommer i tillegg til vervet som folkevalgt /-styremedlem / ansatt i kommunen.
- Næringsinteresser, inkludert større interesser i fast eiendom og større aksjeposter eller eierandeler.
3. Rutiner ved registreringen
3. 1 Når registrering skal skje
Registrering skal senest skje 2 måneder etter at det folkevalgte organet/selskapsstyret har konstituert seg. De ansattes opplysninger skal registreres senest 2 måneder etter ansettelse.
3. 2 Hvem som praktisk foretar registreringen
Registreringen skal foretas av den rådmannen utpeker som kontaktperson overfor Kommunenes Sentralforbund.
3. 3 Ajourføring
Registeret skal ajourføres 2 ganger årlig.
3. 4 Offentliggjøring
De registrerte opplysningene er offentlig tilgjengelig på www.styrevervregisteret.no
3. 5 Frivillighet og sletting
Registreringen er frivillig og den registrerte kan på ethvert tidspunkt velge å slette sine opplysninger i registeret. Opplysningene vil uansett bli automatisk slettet etter 4 år med mindre det er registrert ajourføring av personens opplysninger.
4. Ikrafttredelse
Dette reglementet trer i kraft 01.01.2008