Skilt Badeelven montert på renseanlegget

Hva?

Per i dag er det mange boliger som er tilknyttet offentlig avløp, som går til offentlig renseanlegg via privat slamavskiller. For å sikre god drift og tilfredsstillende renseeffekt i de kommunale renseanleggene, er vi avhengige av å få overført mest mulig råkloakk. Det betyr kloakk som ikke er avslammet gjennom slamavskiller.

Vi arbeider derfor med å varsle og fatte vedtak om pålegg om sanering av slamavskillere for bygninger som per i dag er tilknyttet offentlig avløp med rensing, via slamavskiller.

Askøy kommune sin tømmeleverandør, NORVA24, gjennomfører i disse dager tømming av slamavskillerne i dette området i samsvar med tidligere tømmeruter. For eiendommer som nylig har fått pålegg om sanering, eller som vil få det innen kort tid, har vi tatt slamavskillerne ut av tømmeplanen i påvente av sluttømming i forbindelse med sanering. Sluttømming dekkes av Askøy kommune, forutsatt godkjent sanering.

Skulle det oppstå behov for tømming av aktuelle slamavskillere før sanering, kan enhet vann og avløp kontaktes.

Hvor?

Vi har startet med pålegg om sanering av slamavskillere i området som er knyttet til Badelven avløpsrenseanlegg på Erdal. Dette vil i hovedsak gjelde området langs strekningen Erdal – Hop.

Endring av tømmeplan gjelder i denne omgang bare for eiendommer langs følgende veier:

• Skogvegen
• Øvre Skogvegen
• Skogvikmyrane
• Øvre Skogvik
• Skorvavegen
• Brusegårdsvegen
• Vardane
• Florvågvegen (deler av denne)
• Frudalen

Når?

Vi sender fortløpende ut varsel om pålegg om sanering av slamavskiller for eiendommer som per i dag er tilknyttet offentlig avløp som går til Badelven renseanlegg. Vi ser for oss at arbeidet med sanering av slamavskillere i dette området vil vare frem til sommeren 2024. Vi gjør oppmerksom på at man står fritt til å søke om sanering av slamavskiller uten å vente på pålegg fra Askøy kommune.

Spørsmål?

Dersom du har spørsmål, kan du ta kontakt med oss:

Telefon: 56 15 58 00  Åpningstid på hverdager: kl. 10:00 – 13:00
E-post: