En plante som viser pollensesongen

Pollensesongen er i gang, og nå har vi en ny tjeneste som gir innbyggerne daglige oppdateringer om pollennivåene rundt om i kommunen.

Pollenkart over Askøy kommune

Se pollenvarsel i Myrane, Ravnanger, Fromreide og Ask med vårt pollenkart.

Ulike pollentyper

Du kan få daglige oppdateringer om pollenvarsel for følgende pollentyper:

• Or
  • Hassel
  • Selje/vier
  • Bjørk
  • Gress
  • Burot
  • Bjørkerust

Tilgjengelighet på mobil

Last ned app til telefonen din for tilgang til pollenkartet for hele Norden, med spesiell fokus på Askøy. Appen tilbyr også en loggføringsfunksjon for ubehag og plager knyttet til polleneksponering.

Pollenvarsel på mobiltelefonNå kan du få pollenvarsel på mobiltelefonen din, om du laster ned appen.

Bedre lokal varsling

Sammen med Airmine tilbyr vi en tjeneste som gir detaljerte pollenvarsler basert på lokale forhold og maskinlæringsalgoritmer. Dette gir en bedre oversikt over pollennivåene i kommunen.

Håp om reduksjon i sykefravær

Med denne tjenesten håper vi å redusere sykefraværet knyttet til pollenallergi blant innbyggere, ansatte, elever og andre tjenestebrukere i kommunen. Vi ønsker å undersøke hvordan tilgang til polleninformasjon påvirker hverdagsvalgene.

Samarbeidspartnere

Tjenesten er et resultat av samarbeid med LHL Astma og Allergi, Innovasjon Norge, AirThings, Loop 24, og flere kommuner.

For mer informasjon, besøk nettsidene til Airmine.