Flere generasjoner i lek utendørs

Askøy Frivilligsentraler og samarbeidspartnere inviterer til storslått aktivitetsdag på Kleppestø

Vi er etter en søknadsrunde valgt ut til å arrangere Generasjonslekene i 2023 med hjelp fra Senteret for et aldersvennlig Norge. Det blir en flott dag duket for lek og moro for alle Askøyværinger, uansett alder!

«Vi synes Generasjonslekene er et spennende og flott konsept som gir rom for samhandling mellom alle aktører i Kommunen. Nå jobber vi med å sette sammen en tverrfaglig prosjektgruppe av engasjerte askøyværinger som har lyst til å bli med å arrangere Generasjonslekene med oss.» sier Tina Dale og Aasa Hamre fra Askøy Frivilligsentraler.

Møteplass for mangfold og inkludering

Senteret for et aldersvennlig Norge og Norges Frivilligsentraler, gjentar suksessen fra 2022, og har invitert landets kommuner og frivilligsentraler til å søke om å få hjelp og støtte til planleggingen av en ny runde med Generasjonslekene i 2023.

I et aldersvennlig Norge skal det være møteplasser og arenaer der alle generasjoner kan møtes gjennom ulike aktiviteter. Ved å legge til rette for at Generasjonslekene kan arrangeres i enda flere norske byer og tettsteder, ønsker vi å bidra til nettopp dette. Vi er veldig glade for at akkurat Askøy er med sier Anne Berit.

Uansett alder og fysisk form

Generasjonslekene er et arrangement med aktiviteter som bidrar til mangfold og inkludering på tvers av generasjoner hvor frivilligheten i samarbeid med kommunen står i sentrum. Aktivitetene er i hovedsak fysiske, men er slik at alle skal kunne delta – uansett fysiske forutsettinger.

Lagene som stiller skal ha minimum to generasjoner, men det trenger på ingen måte å være et "familielag". Her kan man invitere med seg en god nabo eller studievenner.

Nå trenger vi hjelp fra ulike lag og organisasjoner, næringslivet og andre ildsjeler til å planlegge hvordan våre Generasjonsleker skal se ut. ¬Her er det muligheter og rom for alle som ønsker å bidra enten det er som frivillig på selve arrangementet, sponsor, ansvarlig for en lek/aktivitet eller som en del av prosjektgruppen.» sier Tina Dale.

Videre er vi så heldig at vi har fått med oss både Kleppestø Senter og Ringo Kleppestø med på laget.» legger Aasa Hamre til. «Kleppestø Senter har vi allerede et godt og etablert samarbeid med fra tidligere prosjekter, og det gleder oss at de ønsker å være med på Generasjonslekene lørdag 26. august.

Sissel Stillwell (Marked- og designansvarlig, Kleppestø Senter) sier engasjert at; «Kleppestø Senter ønsker å være en lokal arena og vi gleder oss til å være en del av et så flott konsept som Generasjonslekene»

Vi håper at askøyværinger er klar for fest og ønsker å bidra til en dag fylt av lek og moro!

Kommunen: Tina Dale, Daglig leder Frivilligsentral (Herdla),

Senteret for et aldersvennlig Norge: Anne Berit Rafoss, prosjektleder,