Skip to main content

Trygghet – læring – glede

En barnehage der barn og voksne trives og er tilstede. Barna får leke og utfolde seg kreativt i trygge gode omgivelser både inne og ute.


Kontakt oss

Styrer: Siren Kvist Holm
Kontakt barnehagen: 56 15 53 20

Om barnehagen

Tveit barnehage er en kommunal barnehage som ligger flott til med turområder, Tveitevannet, Tveit skole og Tveit kirke i umiddelbar nærhet.

Barnehagen har 4 avdelinger, 2 avdeling for 0 – 3 år og 2 avdelinger for 3 – 6 år. Vi har en flott skog på uteområdet som vi kaller «Klatreskogen». Her er gapahuk og bålplass, div klatretau og trær til å klatre i og busker til å gjemme seg under. Personalet samarbeider på hele huset og har gode rutiner for en trygg overgang fra liten til stor avdeling. Vi har et godt samarbeid med Tveit skole om overgang fra barnehage til skole med flere treffpunkt i løpet av det siste barnehageåret.

VÅRT MOTTO: TRYGGHET – LÆRING – GLEDE, der voksne er tilstede

Barnehagen er et sted der både barn og voksne trives, føler seg sett og hørt og får utfolde seg kreativt både inne og ute. Satsingsområdene våre er: Vennskap og tilhørighet, friluftsliv og kulturformidling gjennomeventyr og sang.

Barnehagen legger grunnlaget for en mobbefri oppvekst. Personalet er tilstede for barna i hverdagen og er opptatt av at barna skal oppleve vennskap og få gode relasjoner til andre barn og voksne. Alle barn skal oppleve at de er en viktig del av fellesskapet. Barna skal få bli kjent med seg selv og sine følelser og oppleve mestring på å være sammen og forholde seg til hverandre på en god måte.

I barnehagen er vi mye ute, går på tur i nærmiljøet og i naturen og barna får brukt kroppen i variert terreng. Barna får mestringsfølelse med aktiv bruk av hele kroppen. Vi gir barna et godt grunnlag for å ta vare på seg selv og sine omgivelser og barna får et bevisst forhold til bærekraftig utvikling.

Barnelitteratur er viktig, både for de gode opplevelsene og som språkstimulering i hverdagen. Barna bruker språket aktivt, og ved bruk av konkreter får barna delta i bøkenes historier.

I Tveit barnehage får:

  • Barna oppleve en arena der grunnlaget for livslang læring legges
  • Barna være trygge og utvikle god selvfølelse som gir dem mot til å ytre sine tanker og delta i et demokratisk samfunn
  • Barna oppleve å ha venner, og de får oppgaver og utfordringer som gir dem mestringsglede i hverdagen

I årsplanen kan du lese mer om våre satsingsområder og hvordan vi jobber for at barna skal oppleve en trygg hverdag med læring og glede.

Barnehagedagen og praktisk informasjon

Dagen vår

07.00: Barnehagen åpner
08.00 - 08.30: Frokost
08.30 - 11.00: Aktiviteter og lek
11.00 - 11.30: Lunsj
11.30 - 14.30: Sove/hvile/utelek
14.30 - 15.00: Ettermiddagsmåltid

Praktisk informasjon

Åpningstid: 07.00 - 16.30

Sammenheng og overgang barnehage - skole

Barnehagen samarbeider med foreldre og skole ved å legge til rette for en trygg og god overgang fra barnehage til skole og skolefritidsordning. Barna skal oppleve glede ved å begynne på skolen. Barna har med seg erfaringer, kunnskaper og ferdigheter, som gir et godt grunnlag og motivasjon for skolestart. Barna får avslutte sin barnehagetid på en god måte og møte skolen med nysgjerrighet og tro på egne evner.

Askøy kommune har egen handlingsplan og rutine som sikrer et godt samarbeid mellom barnehage og skole. Dette omhandler blant annet utveksling av informasjon, samarbeid om felles arrangementer, besøksdager på skolen, samt pedagogisk arbeid knyttet til siste året i barnehagen.

Barnehagen samarbeider med Tveit skole om en god overgang til skolen.

I september hvert år har Tveit skole og de omliggende barnehager et møte der vi blir enig om ulike treffpunkt i løpet av året. Vi blir også invitert til samarbeidsmøter på andre skoler dersom vi har barn som skal begynne der.

Barna som skal starte på skolen møtes 1-2 ganger i uken der de jobber med ulike tema/områder hentet fra «Lese- og skriveglede» som er et metodehefte og  vedlegg til "Plan for sammenheng barnehage - skole":

  • Vennskap/rollelek
  • Fin- og grovmotorikk
  • Begreper
  • Auditiv trening (lyttetrening)
  • Rytme

Mange av disse temaene jobber barnehagen like mye med ute som inne. Foreldre til barna som skal starte på skolen får egne informasjonsskriv fra barnehagen.

Barna som skal starte på skolen vil ha noen aktiviteter som bare er deres:

  • En forestilling i løpet av året som de viser først for de andre barna og deretter for sine foreldre.
  • Fadderbesøk (elever i 5.trinn) fra Tveit skole kommer på besøk på våren for å lese for barna og leke med dem
  • Idrettsdag sammen med førskolebarn fra mange andre barnehager på Askøy
  • Trafikkdager
  • Besøke skolen og SFO i juni
  • Avslutningsfest
  • Tilbud om vanntilvenning   
Samarbeidsutvalget (SU)

For å sikre samarbeidet med barnas hjem, skal hver barnehage ha et foreldreråd og et samarbeidsutvalg. Foreldrerådet består av foreldrene til alle barna. Foreldrerådet skal fremme foreldrenes fellesinteresser og bidra til at samarbeidet mellom barnehage og foreldregruppen skaper et godt barnehagemiljø.

Samarbeidsutvalget skal være et rådgivende, kontaktskapende og samordnende organ. Samarbeidsutvalget består av foreldre og ansatte i barnehagen, slik at hver gruppe er likt representert.

Samarbeidsutvalget 2023-2024

Hilde Rød Tobiassen - foreldrerepresentant/leder
Veronica Solberg - foreldrerepresentant
Anita Bjerk - personalrepresentant
Marianne Helgheim - personalrepresentant
Morten Georg Isaksen - eierrepresentant
Siren Kvist Holm - styrer

Sykdom og medisinhåndtering

Barnesykdommer er infeksjoner man gjerne får som barn. De fleste gir et utslett, men det er også andre plager og sykdommer som er vanlige hos barn.

Når må barn være hjemme fra barnehagen?

Barn som går i barnehagen er mer utsatt for infeksjoner enn andre barn.
Vanligvis avgjør barnets generelle tilstand om det skal være hjemme fra barnehagen i en periode, men for individuelle sykdommer kan det være nødvendig å være hjemme i tillegg til dette for å forhindre smittespredning til andre.

Medisinhåndtering

Foreldre har ansvaret for barnets helse og medisinering, herunder at medisinene blir brukt slik legen har sagt. Personer som får oppgave med medisinering, skal ha opplæring og informasjon fra foreldrene.

Det er foreldrene sitt ansvar å orientere barnehagen om behovet for medisinering.

Foreldre bør anmode legen om å vurdere om medisinene kan doseres slik at det ikke blir nødvendig å ta de i tiden barnet er i barnehagen. Dersom medisiner likevel må tas i den tiden barnet er i barnehagen, kan foreldrene overlate bestemte oppgaver med medisinering av barnet til personale i barnehagen.

Før personalet i barnehagen kan påta seg oppgave med medisinhåndteringen, må foreldrene fylle ut en skriftlig avtale, inkludert medisinoversikt. Ta kontakt med barnehagen.

 


Fant du det du lette etter?

Det var dumt, kan du hjelpe oss med å forstå hva du var på utkikk etter?

Det var dumt, kan du hjelpe oss med å forstå hva du var på utkikk etter?