Skip to main content

Barnehagen ligger midt i Florvåg sentrum og har et rikt nærmiljø med sjøen, turområder og butikker i nærheten. Vi vektlegger trygg tilknytning og godt samspill for alle barna.


Kontakt oss

Styrer: Anita Nord-Varhaug
Hovednummer: 56 15 53 00

Om barnehagen

Barnehagen deler kommunens visjon:

Tett på utviklingen - tett på menneskene
Vi jobber ut fra kommunens verdier «Raus, interessert, modig og kompetent»
Barnehagen har 4 avdelinger med plass til ca. 66 barn.

Slik jobber vi

Vi vil bidra til å gi alle barn en god barndom preget av trivsel, vennskap og lek. Vi ønsker å være en trygg lærerik arena for barn og foreldre i et godt oppvekstmiljø. Sammen vil vi skape et samhold i et varmt samfunn hvor vi bryr oss om hverandre.

Vårt hovedfokus er å gi alle barn og foreldre et trygt og varmt omsorgsmiljø. Derfor har vi voksne med nærhet og varme og stort engasjement, som reflekterer over egen praksis. Vi er bevisst vårt samfunnsmandat, holder oss faglig oppdatert og deler vår kunnskap med andre. Vi må være modig, utfordre oss selv og ta beslutninger.

Vi er en Flerkulturell barnehage. For tiden har vi barn og voksne med tilhørighet fra ca. 30 forskjellige land og vi har like mange forskjellige språk representert blant våre ansatte, foreldre og barn. Dette synes vi er veldig spennende, og vi er stolte over å ha så mange forskjellige land og kulturer representert hos oss.

Barnehagen jobber i tråd med Barnehageloven og Rammeplan for barnehage med ekstra fokus på disse områdene:

  • Prosjekt «Florvåg barnehage har plass til alle»
  • Språklig og kulturelt mangfold
  • Vennskap/ Sosial kompetanse
  • Digital praksis
  • Bærekraftig utviling
  • Gode lekemiljø ute og inne
Sammenheng og overgang barnehage - skole

Rammeplan for barnehagen skriver: 

"Barnehagen skal i samarbeid med foreldre og skolen legge til rette for at barna kan få en trygg og god overgang fra barnehage til skole og eventuelt skolefritidsordning. Barnehagen og skolen bør utveksle kunnskap og informasjon som utgangspunkt for samarbeid om tilbudet til de eldste barna i barnehagen, deres overgang til og oppstart i skolen. Barnehagen må ha samtykke fra foreldrene for å dele opplysninger om enkeltbarn med skolen.

De eldste barna skal få mulighet til å glede seg til å begynne på skolen og oppleve at det er en sammenheng mellom barnehagen og skolen. Barnehagen skal legge til rette for at de eldste barna har med seg erfaringer, kunnskaper og ferdigheter som kan gi dem et godt grunnlag og motivasjon for å begynne på skolen. Barnehagen skal bidra til at barna kan avslutte barnehagetiden på en god måte og møte skolen med nysgjerrighet og tro på egne evner. Barna skal få bli kjent med hva som skjer i skolen og skolefritidsordningen."

Vi har et godt samarbeid med nærskolen, og vi har gode rutiner og planer for overgangen til skolen. 

Gjennom det siste året i barnehagen samarbeider vi tett med skolen for å lage en god overgang.

Samarbeidsutvalget (SU)

Samarbeidsutvalget 23 - 24 

Barnehagen har et samarbeidsutvalg, utvalget består av representanter fra de ansatte, fra foreldrene og fra eier.

Hanne Christin Lindelid, foreldrerepresentant 
Maria Bakkelid Knarvik, foreldrerepresentant
Iselin Husebø, foreldrerepresentant
Therese Süssmann-Nygaard, foreldrerepresentant
Lise Vorren, ansatterepresentant 
Sigrun Fjeldberg, ansatterepresentant 
Lene Mjelstad, eierrepresentant 
Styrer, Anita Nord-Varhaug

Sykdom og medisinhåndtering

Barnesykdommer er infeksjoner man gjerne får som barn. De fleste gir et utslett, men det er også andre plager og sykdommer som er vanlige hos barn.

Når må barn være hjemme fra barnehagen?

Barn som går i barnehagen er mer utsatt for infeksjoner enn andre barn.
Vanligvis avgjør barnets generelle tilstand om det skal være hjemme fra barnehagen i en periode, men for individuelle sykdommer kan det være nødvendig å være hjemme i tillegg til dette for å forhindre smittespredning til andre.

Medisinhåndtering

Foreldre har ansvaret for barnets helse og medisinering, herunder at medisinene blir brukt slik legen har sagt. Personer som får oppgave med medisinering, skal ha opplæring og informasjon fra foreldrene.

Det er foreldrene sitt ansvar å orientere barnehagen om behovet for medisinering.

Foreldre bør anmode legen om å vurdere om medisinene kan doseres slik at det ikke blir nødvendig å ta de i tiden barnet er i barnehagen. Dersom medisiner likevel må tas i den tiden barnet er i barnehagen, kan foreldrene overlate bestemte oppgaver med medisinering av barnet til personale i barnehagen.

Før personalet i barnehagen kan påta seg oppgave med medisinhåndteringen, må foreldrene fylle ut en skriftlig avtale, inkludert medisinoversikt. Ta kontakt med barnehagen.

 


Fant du det du lette etter?

Det var dumt, kan du hjelpe oss med å forstå hva du var på utkikk etter?

Det var dumt, kan du hjelpe oss med å forstå hva du var på utkikk etter?