Skip to main content

Aktive barn lærer best

Vi tar barns lek på alvor og barna får tid og mulighet til å prøve og feile, slik at lærelysten utvikles og mestringsfølelsen bygges opp.


Kontakt oss

Styrer: Susanne Dolvik
Kontakt barnehagen: 98907790

Om barnehagen

Barnehagen ligger naturflotte med kort veil til skogsområde og variert natur som gir unike muligheter for læring og verdifulle opplevelser.  I Hanøy har vi to avdelinger, Trollstuen og Huldrestuen.I tillegg har vi egen førskolegruppe to dager i uken. Det er fine turområder som Nipo, Bota, Båtevika, Skaret, myra i Holmeveien og "skinnegangen".

Uteplassen vår inspirerer til lek, samarbeid og vennskap. Den er delt inn i soner og vi har områder med fallmatter, asvalt og gress. I vår egen kjøkkenhage komposterer og dyrker vi mat som vi bruker i barnehagen, og i snekkerboden blir barna kjent med bruk av verktøy som hammer, spiker, sag mm.

Barnehagene er åpen alle hverdager fra 07.00 – 1630.

Vår visjon: Se hva vi klarer, se hva vi kan, vi lærer med kroppen dagen lang.

Barnehagedagen og praktisk informasjon

Dagen vår

07.00: Barnehagen åpner
08.00 - 08.30: Frokost
08.30 - 10.00: Lek/aktivitet 
10.00 - 14.00: Kjernetid - temaarbeid/gruppeaktiviteter
11.00/11.30: Lunsj
12.00: Sovetid/lek og uteaktiviteter
14.00/14.30: Frukt og hvilestund

Praktisk informasjon

Måltider: Barnehagen serverer lunsj, melk og ettermiddagsmåltid - frukt/grønt/knekkebrød/gryn/grøt i barnehagen hver dag. En dag i uken har vi varmt måltid. Matpenger /måltid kr 350,- pr. mnd. Barna har med seg egen matpakker til frokost.

Åpningstider: 0700- 1630 mandag - fredag

Sammenheng og overgang barnehage - skole

Barnehagen følger kommunens rutiner for overgang barnehage - skole 

Vi har førskolegruppe to ganger i uken, hvorav en av dagen på vårparten blir en felles førskoledag sammen med Ramsøy barnehage. Barna får reise med buss og vi veksler mellom å være på enten Ramsøy og Hanøy. Vi har gode tradisjoner og et godt samarbeid med Hanøy skole som er vår nærskole. Arbeidet med å bygge relasjoner mellom barnehage og skole starter allerede fra høsten av når barnet begynner i førskolegruppen. Sammen med skolen lager vi en plan over ulike treffpunkter.

Vi tilstreber at alle skal få besøke sin skole, også de som skal begynne på andre skoler enn Hanøy skole.  

I førskolegruppen øver vi spesielt på basisferdigheter som barna trenger for å få en god overgang til skolehverdagen. Dette er ferdigheter som å:

  • vente på tur
  • dele med andre
  • være stille og lytte mens andre snakker
  • høflighetsregler
  • trene på å holde orden
  • gjøre seg ferdig med påbegynte oppgaver
  • øve på friminutt
  • selvstendighet i toalettsituasjoner

Barnehagetiden avsluttes med at førskolebarna blir rosaruss.  Barna får rosa russehatter og russekort.

Sykdom og medisinhåndtering

Barnesykdommer er infeksjoner man gjerne får som barn. De fleste gir et utslett, men det er også andre plager og sykdommer som er vanlige hos barn.

Når må barn være hjemme fra barnehagen?

Barn som går i barnehagen er mer utsatt for infeksjoner enn andre barn.
Vanligvis avgjør barnets generelle tilstand om det skal være hjemme fra barnehagen i en periode, men for individuelle sykdommer kan det være nødvendig å være hjemme i tillegg til dette for å forhindre smittespredning til andre.

Medisinhåndtering

Foreldre har ansvaret for barnets helse og medisinering, herunder at medisinene blir brukt slik legen har sagt. Personer som får oppgave med medisinering, skal ha opplæring og informasjon fra foreldrene.

Det er foreldrene sitt ansvar å orientere barnehagen om behovet for medisinering.

Foreldre bør anmode legen om å vurdere om medisinene kan doseres slik at det ikke blir nødvendig å ta de i tiden barnet er i barnehagen. Dersom medisiner likevel må tas i den tiden barnet er i barnehagen, kan foreldrene overlate bestemte oppgaver med medisinering av barnet til personale i barnehagen.

Før personalet i barnehagen kan påta seg oppgave med medisinhåndteringen, må foreldrene fylle ut en skriftlig avtale, inkludert medisinoversikt. Ta kontakt med barnehagen.

 


Fant du det du lette etter?

Det var dumt, kan du hjelpe oss med å forstå hva du var på utkikk etter?

Det var dumt, kan du hjelpe oss med å forstå hva du var på utkikk etter?