Skip to main content

Med lekelyst og forskertrang

Det er med små føtter man tar de største stegene, og lengst kommer man sammen med andre.


Kontakt oss

Styrer: Nina Eide
Hovednummer: 56 15 53 50

Om barnehagen

Furuly barnehage ligger på østsiden av Askøy.  Vi har åpent mandag - fredag fra 06.45 - 16.45 og vi tilbyr hele og delte plasser. Furuly barnehage vektlegger friluftsliv som en viktig del av hverdagen. Barna skal utvikle glede over å være i naturen og få en begynnende forståelse for samspillet i naturen og samspillet mellom mennesket og naturen. Naturen rundt barnehagen gir varierte muligheter for lek og læring. I barnehagens nærmiljø har vi en bondegård, en sansehage og varierte friluftsområder ved sjø, vann og i skog. Vi har også vår egen leirplass med Lavvo, gapahuk og ildsteder der vi tilbereder mat. Furuly barnehage legger vekt på lek, undring og eksperimentering. Noen ganger er det barnas interesser og oppdagelser som ligger til grunn for undring og samtaler, andre ganger er det personale som peker ut fenomener som det kan være spennende å undersøke.

Barnehagedagen og praktisk informasjon

Barnehagens åpningstid

Furuly barnehage er åpen mandag - fredag fra kl. 6.45—16.45.

Vi holder stengt julaften og nyttårsaften. Onsdag før skjærtorsdag stenger barnehagen kl.12.00. 

Bringing og henting

Når barnet kommer til barnehagen vil vi ta imot barnet og foreldrene, og utveksle nødvendig informasjon. Vi ønsker at barna blir fulgt helt inn på basen slik at de får en god start på barnehagedagen. Når barnet blir hentet er det fint om dere bruker litt tid til å innhente informasjon fra barnehagen på infotavle og visningsskjerm. Sjekk tøy og rydd på barnets plass.

Parkering

Det kan parkeres langs fortauet utenfor barnehagen og på oppstillingsplasser/ parkeringsplasser. Vær nøye med at parkering ikke er til hinder for andre. Det skal ikke parkeres på fortau, og det er skal ikke kjøres opp til base 3. Motoren skal være avslått ved bringing og henting.

Dagsrytme

06.45: Barnehagen åpner
08.00: Frokost
08.30: Lek og aktiviteter på basene/ute
10.00: Samlimgsstund
ca. 10.15: Prosjektarbeid inne/ute
11.30: Måltid (smøremåltid/varm lunsj)
12.30: Hvilestund, lek ute/inne
14.45: Ettermiddagsmåltid
15.00: Lek inne/ute
16.45: Barnehagen stenger

Måltid

Foreldregruppen i Furuly barnehage har vedtatt en ordningen med matpenger. Dette innebærer at foreldre betaler inn totalt 350,- kr pr. mnd. Vi vektlegger gode og sunne måltider. Vi ser på måltidene som viktig mht. barnas helse, utvikling og trivsel. Måltidet er et sosialt samlingspunkt i hverdagen som skal preges av god stemning og atmosfære. Frokost: Barna har mat med seg hjemmefra. Lunsj. Vi tilbyr 2 varme måltider og 3 smøremåltider pr. uke. Måltidene tilberedes inne eller ute. Det er utarbeidet en meny i forhold til de varme måltidene.  Ettermiddagsmåltid: Vi tilbyr frukt, knekkebrød o.l.

Oppstart og tilvenning

Når et barn starter i barnehagen kan det være første gang foreldrene overlater en del av omsorgen og ansvaret for barnet til andre. Det er viktig at foreldre/foresatte kjenner seg trygge på at den avgjørelsen de har tatt er riktig og til beste for barnet. Om barnet og familien trives i hverdagen vil i stor grad være avhengig av om barnehagen løser dette på en god måte.
For å få til en god og trygg oppstart for både barn og foreldre bruker vi en foreldreaktiv oppstartsmodell, den såkalte Jåttåmodellen. Modellen brukes hovedsakelig for de yngste under 3 år, men deler av den brukes også for barn over 3 år.

For barn under 3 år er det viktig å sette av fem hele dager til oppstarten.

For barn over 3 år har vi tilvenning fra 3-5 dager etter barnets behov og etter avtaler med foreldrene. Vi ønsker at alle nye foreldre skal ta seg tid til å være en stund på avdelingen, for å bli kjent med de andre barna, rutiner og personalet.

Hvor lang tid barna trenger for å bli trygg avhenger av barnets personlighet, alder og tidligere erfaringer, samt hvordan det blir møtt av de ansatte i barnehagen. Hvert barn trenger i denne perioden mye voksenkontakt, og vil få en kontaktperson, det vil si en voksen som har spesielt ansvar for barnet og kontakten med foreldrene.

Ingen barn/foreldre er like og derfor er det umulig å gi råd som passer for alle, men vi ønsker at hvert barn og foreldrepar skal bli møtt ut fra sine behov. Å ha noen kjente ting i barnehagen gjør ofte oppstarten bedre for barnet. Derfor kan det være godt for barnet om dere tar med dere bilder av familien og det som er trygt for barnet, eksempelvis klut eller kosedyr.

Mange ønsker å ha begge foreldrene med i oppstarten. Dersom dette er et ønske, kontakt oss og avtal først. På enkelte baser kan det føre til at det blir menge voksne, noe som igjen kan skape utrygghet for barna.

Oppstarten i barnehagen skal gi barnet en sikker havn for nære og trygge relasjoner.

Kort om modellen:

  • Foreldremøte for nye foreldre før oppstart.
  • Besøksdag for barn og foreldre før oppstart.
  • Ved oppstart er foreldre til stede sammen med barnet i fem hele dager
  • Foreldre deltar aktivt i praktiske oppgaver i barnehagen, og har hovedansvaret for barnet i lek, stell og måltid
  • Kontaktpersonen fra barnehagen er i nærheten og nærmer seg barnet gradvis
  • Startsamtale med baseleder
Sammenheng og overgang barnehage - skole

Vi har i år 2 førskolegrupper. 10 førskolebarn på Base 3 og 10 førskolebarn på Base 4. Førskolegruppen er lagt til tirsdag for Base 3 og torsdag for Base 4. Fredag skal førskolegruppene fra Base 3 og Base 4 være sammen fra kl. 10 – 12.30 på leirplassen. 

Barna har forventninger til det siste året, de er nå de eldste i barnehagen og skal gå i førskolegruppen. De har sett venner som er førskolebarn, de har sett noe av innholdet i førskolegruppen fra utsiden, de er nysgjerrige og de har ventet.

Å være eldst har sine fordeler, men kanskje også noen ulemper. De får større frihet, men også større ansvar. Et godt samarbeid mellom barnehagen og hjemmmet skaper kontinuitet, trygghet og helhet som igjen legger grunnlaget for livslang læring.

I skolen møter barna mer struktur og fastere timeplaner enn i barnehagen, miljøet er større, de går fra eldst i barnehagen til yngst i skolen, de får mindre hjelp til det praktiske, større krav til selvstendighet og det blir mindre tid til valgfrie aktiviteter. Alt dette ber skolen oss om å forberede barna på. Barna trenger noen basisferdigheter med seg inn i skolen for å klare seg best mulig, og ferdigheter med hensyn til sosial kompetanse og selvstendighet er noe av det viktigste.

Ferdigheter som å vente på tur, dele med andre, være stille og lytte mens andre snakker, høflighetsregler, trene på å holde orden, gjøre seg ferdig med påbegynte oppgaver, øve på friminutt og selvstendighet i toalettsituasjoner er sentrale områder.

Basisferdighetene må det også settes fokus på utenfor barnehagen. Foreldrene har en viktig rolle dette siste året i forhold til å oppfordre barna til å øve på basisferdighetene også hjemme.

Samarbeidsutvalget (SU)

For å sikre samarbeidet med barnas hjem, skal hver barnehage ha et foreldreråd og et samarbeidsutvalg. Foreldrerådet består av foreldrene til alle barna. Foreldrerådet skal fremme foreldrenes fellesinteresser og bidra til at samarbeidet mellom barnehage og foreldregruppen skaper et godt barnehagemiljø.

Samarbeidsutvalget skal være et rådgivende, kontaktskapende og samordnende organ. Samarbeidsutvalget består av foreldre og ansatte i barnehagen, slik at hver gruppe er likt representert

Samarbeidsutvalget i Furuly barnehage 2023-2024

Rikke Toset Søraa - foreldrerepresentant
Merete Echholt Wirstad - foreldrerepresentant/leder
Gunn Gulbrandsøy - personalrepresentant
Tove Jakobsen - personalrepresentant
Rafael Cobo Garrido - eierrepresentant
Nina Eide - styrer

Sykdom og medisinhåndtering

Barnesykdommer er infeksjoner man gjerne får som barn. De fleste gir et utslett, men det er også andre plager og sykdommer som er vanlige hos barn.

Når må barn være hjemme fra barnehagen?

Barn som går i barnehagen er mer utsatt for infeksjoner enn andre barn.
Vanligvis avgjør barnets generelle tilstand om det skal være hjemme fra barnehagen i en periode, men for individuelle sykdommer kan det være nødvendig å være hjemme i tillegg til dette for å forhindre smittespredning til andre.

Medisinhåndtering

Foreldre har ansvaret for barnets helse og medisinering, herunder at medisinene blir brukt slik legen har sagt. Personer som får oppgave med medisinering, skal ha opplæring og informasjon fra foreldrene.

Det er foreldrene sitt ansvar å orientere barnehagen om behovet for medisinering.

Foreldre bør anmode legen om å vurdere om medisinene kan doseres slik at det ikke blir nødvendig å ta de i tiden barnet er i barnehagen. Dersom medisiner likevel må tas i den tiden barnet er i barnehagen, kan foreldrene overlate bestemte oppgaver med medisinering av barnet til personale i barnehagen.

Før personalet i barnehagen kan påta seg oppgave med medisinhåndteringen, må foreldrene fylle ut en skriftlig avtale, inkludert medisinoversikt. Ta kontakt med barnehagen.

 


Fant du det du lette etter?

Det var dumt, kan du hjelpe oss med å forstå hva du var på utkikk etter?

Det var dumt, kan du hjelpe oss med å forstå hva du var på utkikk etter?