Skip to main content

Kleppestø barnehage


"Alle er med" - med fokus på inkludering og fellesskap.

Gjennom relasjoner skal barna få oppleve mestring og tilhørighet.

Kontakt oss

Styrer: Tove Kaland
Kontakt barnehagen: 40914038

Om barnehagen

Vi er en kommunal barnehage som ligger på Kleppestø. Det er kort vei til kunstgressbane, biblioteket, div. skoler og SFO. Ønsker vi å dra på lengre turer, har vi flere naturområder som Kolbeinsvarden, Dyrdalsfjellet, Bergheim og Brikafjellet.

I Kleppestø barnehage ser vi på barn som verdifulle, kompetente og sosiale mennesker. Barnehagen har et helhetlig læringssyn hvor læring skjer i samspill med omgivelsene. Hos oss ser vi på barna som kompetente og ser at gode relasjoner til både barn og voksne danner det beste grunnlaget for læring.

Vi er en barnehage som jobber med oppbygging og vedlikehold av relasjoner. Hos oss skal barna få oppleve gode og nære relasjoner. Her skal alle barn få oppleve at de mestrer og kan lykkes. På den måten kan barnet få tro på seg selv og få et positivt selvbilde.

Relasjonsarbeidet i barnehagen gir oss kunnskap om hvordan vi bygger opp mellommenneskelig trygghet. Slik skapes gode rammer for samspill preget av tillit, trygghet og trivsel.

Vi er organisert inn i småbarnsavdelinger, søskengruppe og storbarnsavdelinger. Ved å organisere avdelingene slik, kan vi imøtekomme ulike typer behov for både barn og foreldre

  • Småbarnsavdelinger, 0-3 år: Dovregubben og Trolltoget
  • Storbarnsavdelinger, 3- 6 år: Blåbærli og Tryllestaven
  • Aldersblandet avdeling, 0-6 år: Haugtussa
Praktisk informasjon

Barnehagen har åpningstid 7:15 – 16:45.

Vi holder stengt julaften og nyttårsaften. Onsdag før skjærtorsdag stenger barnehagen kl.12.00. 

Planer, prosjekter og satsningsområder

Årstema - mangfold

Vår visjon er "Alle er med", med fokus på inkludering og fellesskap. Dette vil vi jobbe med gjennom prosjektarbeid. Vi vil blant annet bruke musikk og lek som metode.

Barna skal få oppleve at det finnes mange måter å tenke, handle og leve på. Samtidig skal barnehagen gi felles erfaringer og synliggjøre verdien av fellesskap. Barnehagen skal vise hvordan alle kan lære av hverandre og fremme barnas nysgjerrighet og undring over likheter og forskjeller. Barnehagen skal bidra til at alle barn føler seg sett og anerkjent for den de er, og synliggjøre den enkeltes plass og verdi i fellesskapet. (Rammeplanen)

Barnehagen skal fremme respekt for menneskeverdet ved å synliggjøre, verdsette og fremme mangfold. Hos oss skal barn og voksne inkluderes i barnehagens fellesskap, og ha like muligheter til å bli sett og hørt. Vi skal bygge vår virksomhet på likestilling og ikke-diskriminering.

I Kleppestø barnehage har vi et stort mangfold. Vi ser på dette mangfoldet som en naturlig del av hverdagen vår og ulikhetene som en berikelse for fellesskapet.

Relasjoner

Vår pedagogiske plattform/verdier bygger på delferdighetene i radarhjulet til Jan Spurkeland og sees i sammenheng med Askøy kommunes visjon og verdigrunnlag. Verdier sier noe om hvem vi er og hva som er viktig for oss. Felles verdier hjelper oss å nå våre mål

«Å møte individets behov for omsorg, trygghet, tilhørighet og anerkjennelse og sikre at barna får ta del i og medvirke i fellesskapet er viktige verdier som skal gjenspeiles i barnehagen» (Rammeplanen).

Samspill med andre mennesker er avgjørende for barns selvoppfatning og utvikling. For å utvikle en god relasjon, må man være trygg, og dette er noe vi vektlegger i barnehagen. Vi tar oss tid til å bli godt kjent, slik at de gode relasjonene kan vokse. En god relasjon er preget av interesse, tillit og raushet.

Gjennom vennskap og gode relasjoner skapes et godt grunnlag for læring og utvikling. I barnehagen skal vi legge til rette for at barna kan etablere vennskap. Hvert barn er unikt og barnas opplevelse i møte med andre vil påvirke deres oppfatning av seg selv. Barna skal bli tatt på alvor og møtes med anerkjennelse, tillit og respekt.

Sammenheng og overgang barnehage - skole

Barnehagen skal i samarbeid med foreldre og skolen legge til rette for at barna får en trygg og god overgang fra barnehage til skole og skolefritidsordning. De skal oppleve glede med å begynne på skolen, og at det er en sammenheng mellom barnehage og skole.

Vi skal legge til rette for at barna har med seg erfaringer, kunnskaper og ferdigheter, som gir et godt grunnlag og motivasjon for å begynne på skolen. Barna skal få avslutte sin barnehagetid på en god måte og møte skolen med nysgjerrighet og tro på egne evner. De skal få bli kjent med hva som skjer i skolen før de begynner der.

I Askøy kommune har vi en handlingsplan og en rutine som skal sikre et godt samarbeid mellom barnehagen og skolen. Dette omhandler blant annet utveksling av informasjon, samarbeid om felles arrangementer, besøksdager på skolen, samt pedagogisk arbeid knyttet til siste året i barnehagen.

I førskolegruppen skal barna få oppleve et fellesskap og bygge relasjoner i samspill med jevnaldrende på tvers av avdelingene.

Askøy kommune har laget et metodisk opplegg, «lese og skriveglede. Vi bruker Salaby.no som er et eget læringsunivers for barn, og barna får kjennskap til «Tarkus - barnas trafikkvenn» som er utarbeidet av Trygg Trafikk.

Dagene i førskolegruppen vil være preget av lek og samtaler der barna får mulighet til å bidra med sine tanker og ideer. Vårt fokus er at lek er læring og læring er lek. Vi legger til rette for lekegrupper slik at barna får bygge relasjoner på tvers av avdelingene. På turer vil vi følge med på naturens forandringer gjennom året og finne ut hva som er rundt oss.

Samarbeidsutvalget (SU)

Samarbeidsutvalget 2023/2024

Karoline M. Fanebust - foreldrerepresentant
Marte H. Thorsen - foreldrerepresentant
Gro Elin Yddal - personalrepresentant
Hege Aaland - persoanlrepresentant
Aina Irene Oddekalv - eierrepresentant
Tove Kaland - styrer

Sykdom og medisinhåndtering

Barnesykdommer er infeksjoner man gjerne får som barn. De fleste gir et utslett, men det er også andre plager og sykdommer som er vanlige hos barn.

Når må barn være hjemme fra barnehagen?

Barn som går i barnehagen er mer utsatt for infeksjoner enn andre barn.
Vanligvis avgjør barnets generelle tilstand om det skal være hjemme fra barnehagen i en periode, men for individuelle sykdommer kan det være nødvendig å være hjemme i tillegg til dette for å forhindre smittespredning til andre.

Medisinhåndtering

Foreldre har ansvaret for barnets helse og medisinering, herunder at medisinene blir brukt slik legen har sagt. Personer som får oppgave med medisinering, skal ha opplæring og informasjon fra foreldrene.

Det er foreldrene sitt ansvar å orientere barnehagen om behovet for medisinering.

Foreldre bør anmode legen om å vurdere om medisinene kan doseres slik at det ikke blir nødvendig å ta de i tiden barnet er i barnehagen. Dersom medisiner likevel må tas i den tiden barnet er i barnehagen, kan foreldrene overlate bestemte oppgaver med medisinering av barnet til personale i barnehagen.

Før personalet i barnehagen kan påta seg oppgave med medisinhåndteringen, må foreldrene fylle ut en skriftlig avtale, inkludert medisinoversikt. Ta kontakt med barnehagen.

 

Fant du det du lette etter?

Det var dumt, kan du hjelpe oss med å forstå hva du var på utkikk etter?

Det var dumt, kan du hjelpe oss med å forstå hva du var på utkikk etter?