Askøy kommune har vedtatt ny forskrift for vann- og avløpsgebyrer. Den ble vedtatt av Kommunestyret 13. juni 2024, og trådte i kraft fra nyttår.

Forskriften ble vedtatt av Kommunestyret 13. juni 2024, mens gebyrregulativet ble vedtatt 12. desember 2024.
For mange vil avgiftene bli omtrent like som tidligere. For noen vil de bli lavere, og for andre høyere. Hele avgiftssystemet endres, så innholdet på fakturaene vil se annerledes ut. Vi går gjennom de viktigste endringene her.
Omlegging av gebyrsystemet
Det er et stort og komplisert arbeid når gebyrsystemet skal legges om for så mange abonnenter. Vi har gjort et betydelig arbeid med dette, men den endelige testen kommer ved første fakturering. Vi håper og tror at det kommer til å fungere fint, og ber om forståelse dersom noe skulle vise seg å feile.
Vi står klare til å hjelpe abonnentene med spørsmål, men vil informere om at det kan bli noe telefonkø når første faktura går ut med så mange endringer.
Vi anbefaler at dere leser informasjonen under, for å sjekke om dere finner svar på spørsmål der.
Bruk gjerne e-post for å komme i kontakt med oss: vannogavlop@askoy.kommune.no
Bakgrunn for endringen
Bakgrunnen for endringen i gebyrforskriften er at den gamle forskriften fra 2005 var utdatert og medførte en skjevfordeling mellom storforbrukende abonnenter og ordinære boligabonnenter. Et hovedmål med ny forskrift har vært å fastsette et gebyrsystem som gir en mest mulig rettferdig fordeling av utgiftene.
Totalt skal Askøy kommune kreve inn gebyr lik kostnaden med å drive vann- og avløpstjenestene i kommunen. Det er ikke lovlig å overføre vann- og avløpsmidler til andre sektorer i kommunen.
Store investeringer
Askøy kommune er i en fase med store investeringer på vann- og avløpssektoren. Innbyggerne kan se det blant annet i Skarholmen og på Horsøy, der det bygges nye avløpsrenseanlegg, og på Oksnes, der det bygges nytt vannbehandlingsanlegg for nordre Askøy. Dette kommer i tillegg til en rekke andre prosjekter, som skal gjøre oss i stand til å møte myndighetskrav og ønsker om utvikling av kommunen.
De viktigste endringene
Klikk på teksten du vil lese mer om:
Månedlig fakturering
Fra og med 2025 går vi over til månedlig fakturering. Dette har vært sterkt etterspurt, og vi er glade for at vi nå kan bidra til at mange abonnenter får en mer håndterbar situasjon når det gjelder kommunale vann- og avløpsgebyrer. Grunnet avslutning av 2024 og forberedelser av nytt system i 2025, klarer vi ikke en helt sømløs overgang til månedlig fakturering. Termin januar vil derfor bli fakturert i midten av januar, med forfall i midten av februar. Termin februar vil bli fakturert i månedsskiftet januar/februar, med forfall i slutten av februar. Det kommer det altså to tette fakturaer i starten av dette året. I februar kommer også vannmåleroppgjøret, for dem det gjelder. Derfra og frem blir hver måned fakturert med forfall i slutten av måneden. Tilsynsavgift for avløp og feie- og tilsynsavgift vil av praktiske årsaker bli fakturert èn gang i året på termin september. Denne fakturaen vil derfor være noe høyere.
Vannmåler for alle nybygg
Fra og med 01. januar 2025 skal alle nybygg betale forbruksgebyr basert på målt forbruk. Det betyr at alle nybygg må installere vannmålere. Tidligere har det vært krav til at alle næringseiendommer må installere vannmåler, mens det har vært frivillig for andre. For eksisterende bebyggelse (utenom næring) blir det ikke krav til installasjon av vannmåler, men det kan installeres etter ønske. Alle installasjoner av vannmåler skal omsøkes av rørlegger.
Boenhet/bruksenhet er grunnlag for avgift
Nå vil begrepene boenhet og bruksenhet være grunnlag for tilknytningsgebyr og årsgebyr for vann og avløp. Tidligere knyttet gebyrplikt seg til gårds- og bruksnummer, seksjonsnummer og andel i borettslag. Dette medførte uheldige tilfeller, der eksempelvis utleieenheter eller flere hus på samme eiendom bare kunne belastes med ett gebyr. Denne typen enheter belaster tjenestene like mye som eksempelvis seksjonerte enheter, og bør bidra tilsvarende til fellesskapet. Opplysningene om boenhet/bruksenhet hentes fra matrikkelen.
Askøy kommune har en høy andel bebyggelse med enebolig med kjellerleilighet eller lignende. Det ble vurdert som for inngripende at alle disse eiendommene skulle belastes med en ekstra avgift. Vi har derfor i ny forskrift valgt å gjøre unntak for første sekundærleilighet i bolig. Det betyr at en enebolig med kjellerleilighet fortsatt kun vil få ett gebyr, men hvis en enebolig har to sekundærleiligheter, vil hoveddel og èn av sekundærleilighetene bli belastet med gebyr. Unntaket for første sekundærleilighet gjelder ikke ved to tilnærmet like enheter, typisk tomannsbolig, eller ved flere frittstående boliger på samme eiendom.
Tilknytningsgebyr
Den eneste forskjellen når det gjelder tilknytningsgebyr, er at det blir beregnet per boenhet/bruksenhet, som nevnt over. Prisen blir uendret i 2025.
Årsgebyr
Årsgebyr er delt i abonnementsgebyr og forbruksgebyr.
Abonnementsgebyr
Abonnementsgebyret beregnes per boenhet for boliger.
For næringseiendommer blir abonnementsgebyret fastsatt i en kategori basert på tidligere målt forbruk. Det betyr liten endring for næringseiendommer med lite vannforbruk, mens de med stort vannforbruk vil oppleve en forholdsmessig stor økning i gebyret. Begrunnelsen for dette er at storforbrukere skal belastes for en større del av utbyggingsbehovet. Ordningen kan også motivere til begrensning av vannforbruket i tilfeller hvor det er mulig.
Kategori | Enhet/antall | Vann 2024 | Vann 2025 | Avløp 2024 | Avløp 2025 |
---|---|---|---|---|---|
Bolig- og fritidseiendom | Per boenhet | 4.263 | 4.263 | 4.663 | 4.896 |
Kategori 1 (0-300) m³ | 1 | 4.263 | 4.896 | ||
Kategori 2 (301-1000) m³ | 3 | 12.789 | 14.688 | ||
Kategori 3 (1001-3.000) m³ | 6 | 25.578 | 29.376 | ||
Kategori 4 (3.001-6.000) m³ | 12 | 51.156 | 58.752 | ||
Kategori 5 (6.001-20.000) m³ | 24 | 102.312 | 117.504 | ||
Kategori 6 (20.001-50.000) m³ | 50 | 213.150 | 244.800 | ||
Kategori 7 (50.001-150.000) m³ | 100 | 426.300 | 489.600 | ||
Kategori 8 (150.001-500.000) m³ | 150 | 639.450 | 734.400 | ||
Kategori 9 (500.001-1.000.000) m³ | 300 | 1.278.900 | 1.468.800 |
Forbruksgebyr
Forbruksgebyret skal beregnes etter målt forbruk (vannmåler) for alle nybygg fra 1. januar 2025, og for alle næringsbygg uavhengig av byggeår. Vannmåler skal leies av Askøy kommune, fordi vannmålerforskriften stiller krav til at Askøy kommune skal ha kontroll med vannmålere som benyttes til å beregne gebyr.
For eksisterende bygninger som ikke er næring, og som ikke har installert vannmåler, vil gebyret bli beregnet basert på bruksareal som tidligere, men etter et mye mer finmasket system. Der vi tidligere plasserte bygningene i tre trinn, og det klare flertallet hadde samme gebyr i trinn 2, vil bruksarealet til hver enkelt bygning nå bli ganget med en vedtatt faktor (1,2 for bolig og 0,6 for fritid), som vil utgjøre stipulert vannforbruk i kubikk, som igjen vil være grunnlaget for avgiften. Det er altså ingen trinn lengre, men gebyr for hver bygning beregnes konkret ut fra bruksarealet. Dette vil gjøre at mange små boliger vil få lavere gebyr, mens mange store boliger vil få høyere gebyr, med et brytningspunkt på ca. 167 m2 (tidligere trinn 2). Selv om gebyr beregnet på areal ikke alltid oppleves fullt ut rettferdig, er det denne metoden lovgiver har lagt opp til, og det er den eneste metoden som lar seg gjennomføre i praksis, hvis man ikke har vannmåler. Dersom abonnenter mener at man får et urimelig høyt gebyr basert på areal, vil løsningen være å installere vannmåler. Da vil man betale for det faktiske vannforbruket som man har.
Følg med på vannforbruket
For eiendommer med vannmåler, vil lekkasjer, rennende toaletter, hageslanger som renner kunne slå ut på gebyrene, for denne typen «små» lekkasjer, kan fort bli store vannmengder i målt forbruk. Det er viktig å følge med på vannforbruket. Huseiere må også være klar over at det i eldre bebyggelse kan kreve noe ombygging av innvendig røropplegg for å få satt inn vannmåler. Her må man be om hjelp fra en rørlegger. Kostnad med installasjon av vannmåler må dekkes av huseier selv.
Sjekk størrelsen på din eiendom
Opplysninger om bygningers størrelse hentes fra matrikkelen. For en del eldre bebyggelse mangler slike opplysninger i matrikkelen. Vi vil i slike tilfeller legge til grunn gjennomsnittlig bruksareal for aktuell bygningstype. Det vil være opp til eier å dokumentere størrelsen på bygningen dersom man er uenig i denne beregningen. Det kan også forekomme feil i matrikkelen.
Også her må huseier selv ta ansvar for å få grunnlaget korrigert. Da må man kontakte plan- og bygg, som har ansvar for matrikkelføring i kommunen, telefon: 56 15 82 99
En nyttig lenke for å se nærmere på arealer for din eiendom er nett siden Se eiendom - der du kan finne informasjon om en eiendom.
Som tidligere beregnes alle arealer innenfor omsluttede vegger inn i bruksarealet, i henhold til Norsk Standard 3940. Det betyr at eksempelvis garasje som en del av boligen skal regnes med i bruksarealet.
Eksempler på gebyrutregning
Stipulert forbruk boligeiendom (180 m² BRA x 1,2 m³/m² = 216 m²):
Vann: 4.286 kr + (216 m² x 33,64 kr/m²) = 11.529 kr
Avløp: 4.340 kr + (216 m² x 36,91 kr/m²) = 12.822 kr
Stipulert forbruk fritidseiendom (70 m² BRA x 0,6 m³/m² = 42 m²):
Vann: 4.286 kr + (42 m² x 33,64 kr/m²) = 5.678 kr
Avløp: 4.340 kr + (42 m² x 36,91 kr/m²) = 5.399 kr
Målt forbruk (120 m²):
Vann: 4.286 kr + (120 m² x 33,64 kr/m²) + 535 = 8.859 kr
Avløp: 4.340 kr + (120 m² x 36,91 kr/m²) = 9.278 kr
Nærings- og kombinasjonseiendom (2.000 m²):
Vann: (4.286 kr x 6) + (2.000 m² x 33,64 kr/m²) = 93.978 kr
Avløp: (4.340 kr x 6) + (2.000 m² x 36,91 kr/m²) = 102.914 kr
Fritak for gebyr
Fraflytting eller fravær gir ikke grunnlag for reduksjon av gebyr. Det er kun i tilfeller hvor bebyggelsen er revet eller på annen måte ødelagt at det er grunnlag for fritak for forbruksgebyr. For at det skal gis fritak for abonnementsgebyr, må tilknytning fjernes, og plugges ved anboringspunktet.