Skip to main content

Hvordan søke og hva koster tjenestene?

Askøy kommune har ett felles søknadsskjema for helse- og omsorgstjenester. På denne siden kan du lese om hvordan du søker og hvor du kan få hjelp til å søke og hva de forskjellige tjenestene koster.


Hvordan søke tjenester

Absolutt, her er et forslag til omstrukturert artikkel med underoverskrifter:

---

### Hvordan søke tjenester

Når du søker råd, veiledning eller helse- og omsorgstjenester i kommunen vår, skal du beskrive hvordan situasjonen din er og hva som er viktig for deg. Sammen med deg kan vi finne ut hvilke tjenester og tilbud som passer best. Du kan søke med elektronisk søknadsskjema eller et papirskjema.

Slik søker du med elektronisk søknadsskjema

For å søke digitalt kan du bruke vårt elektroniske søknadsskjema. Legeattest må legges ved søknaden, eller du kan ettersende denne, eventuelt levere den personlig. I søknaden beskriver du hvorfor du mener at du trenger helse- og omsorgstjenester. Lenke til elektronisk søknadsskjema finner du under.

Krav til vedlegg

Du kan sende inn vedlegg sammen med søknaden, som må være i dokumentformat (.docx, .rtf, e.l.) eller i PDF. Vedlegg i andre formater må sendes eller leveres separat.

**[Søknadsskjema for Helse- og omsorgstjenester](#)**

Slik søker du med papirskjema

Hvis du foretrekker papirskjema, kan du laste det ned og fylle ut:

**[pdfSøknadsskjema Helse og omsorg (86 KB)](#)**

Send ferdig utfylt søknadsskjema og eventuelle vedlegg til:

> Askøy kommune, Helse- og omsorgstjenester,
> Klampavikvegen 1, 5300 Kleppestø

Hjelp til utfylling av søknaden

Dersom du har behov for hjelp til å fylle ut søknaden, kan du kontakte kommunen eller få hjelp fra andre. Hvis en annen søker på vegne av deg, må vedkommende ha fullmakt. Se punktet om fullmakt nedenfor.

Etter at søknaden er sendt

Når vi mottar søknaden din, vil vi ta kontakt for videre oppfølging. Tjenestene vi tilbyr skal dekke dine behov på en forsvarlig måte. Hvis du søker om en bestemt type hjelp, vil vi vektlegge dine ønsker, men kommunen er ikke bundet til å tilby spesifikke tjenester.

Hva koster tjenestene?
Gebyrer og betalingssatser - Helse og omsorg

Egenandeler og andre kostnader

Fullmakt

Hvis noen skal hjelpe deg med å søke om tjenester må du samtykke til det. Det kan du gjøre ved å fylle ut et fullmaktsskjema. Søknaden kan også sendes inn uten utfylt fullmaktsskjema. Da vil saksbehandler følge dette opp i den videre saksbehandlingen.

Utfylt fullmaktsskjema i papirform kan leveres, sendes som brev eller som vedlegg til søknaden. Da kan du skrive det ut, fylle det ut for hånd, scanne det og sende inn sammen med den elektroniske søknaden. Vedlegget må være i dokumentformat (.docx, .rtf, e.l.) eller i pdf:

pdf Fullmaktssskjema Helse og omsorg (34 KB) (for utskrift)

Samtykke

Når du søker om helse- og omsorgstjenester ber vi om samtykke til å innhente og dele opplysninger om deg for å kunne tilby deg de tjenester du har behov for. Dette inngår som en del av søknadsskjemaet.

I tillegg til det du selv oppgir i søknaden kan vi ha behov for å innhente opplysninger fra f.eks. pårørende, andre enheter i kommunen, fastlege og andre. Når du mottar tjenester fra kommunen kan det være nødvendig å dele opplysninger om deg med relevant personell i helse- og omsorgstjenestene (inkludert Origo - rus- og psykisk helsetjeneste) og sosial- og barneverntjeneste. I søknadsskjemaet har du mulighet for å spesifisere hvis det er aktører du ikke ønsker at opplysninger innhentes fra eller deles med.

Samtykket gjelder så lenge søknaden blir behandlet og du mottar tjenester.

Kommunalt pasient- og brukerregister (KPR)

Dersom du søker om eller tar imot helse- og omsorgstjenester i kommunen din, blir det registrert opplysninger om deg og behovet du har for hjelp. Disse opplysningene er en del av journalen din og er konfidensielle. Bare de som trenger det i arbeidet sitt skal ha tilgang til opplysningene, og de har taushetsplikt. Noen av opplysningene blir registrerte etter en egen standard (IPLOS) og sendes anonymisert til kommunalt pasient- og brukerregister (KPR).

Bo hjemme

Askøy kommune har som mål at innbyggerne skal bo og mestre hverdagen i eget hjem så lenge som mulig. Derfor ønsker vi at du kontakter oss når du føler at du ikke lengre kan mestre din hverdag.

Vi vil gjerne vite hva som er viktig for deg i dagliglivet ditt, og vi har mange tiltak som vi kan vurdere, slik at du mestrer hverdagen bedre. Det kan være hverdagsrehabilitering der du trener for å nå dine mål, eller det å mestre vanlige gjøremål i hverdagen som; å kle på deg, lage mat og lignende. Vi har mange virkemidler som kan gjøre hverdagen enklere. Alle som er ansatt i tjenestene våre jobber for at du skal få fortsette å gjøre de aktivitetene du mestrer. Dette er fordi det er bra for helsen din å fortsette å gjøre det du klarer selv.

Alt skal være prøvd og vurdert i hjemmet før vi kan vurdere en plass i heldøgnsomsorgen.

Tilbud innen psykisk helse

Kommunen tilbyr tjenester og behandling av lettere til moderate psykiske utfordringer. Vi har ulike tilbud tilpasset alle aldre, både barn og voksne. I tillegg yter vi oppfølging til personer med langvarige alvorlige psykiske lidelser.  Les mer om våre tilbud og tjenester her.

Kontaktinformasjon

Hvis du har spørsmål eller andre henvendelser kan du ta kontakt med helse- og omsorgstjenestene på


Fant du det du lette etter?

Det var dumt, kan du hjelpe oss med å forstå hva du var på utkikk etter?

Det var dumt, kan du hjelpe oss med å forstå hva du var på utkikk etter?