Skip to main content
Sist oppdatert: 11. april 2025
Opprettet dato: 11. april 2025

- Jo villere, jo bedre!


Spektakulære opplevelser lokker stadig flere til Askøy. - Vi må være gode og unike. Da kommer folk tilbake, sier Atle Færevåg i Herdla Golf til podkasten SVEIP.

Bildet viser fire personer i et podkaststudio under innspilling av en ny episode av SVEIP. De sitter rundt et lite, rundt bord med mikrofoner i ulike farger (rød, blå, gul og oransje). Bak dem er veggen dekorert med SVEIP-logoer.
Mange reiser langt for å oppleve Herdla Golf, Biologen Herdla og Bakstehuset på Ask. Fra venstre: Atle Færevåg, Stig Ryland, Endre Olsen og Mariann Kvarme.

Herdla Golf, Bakstehuset på Ask og hotellet Biologen Herdla er noen av Askøys mest kjente merkevarer. Folk strømmer i hopetall for å spille golf, kjøpe boller eller sove i en god seng på Askøy. I podkasten snakker Atle Færevåg, Mariann Kvarme og Endre Olsen om hva som er hemmeligheten bak suksessen.

Lange køer for å kjøpe boller

Folk står bokstavelig talt i kø for å kjøpe boller og brød fra Bakstehuset.
- Sist søndag var det rundt 1500 kunder innom, og enkelte måtte sitte i bilkø i en og en halv time før de fikk handle, forteller Mariann. Hun har også opplevd at amerikanere som er på ferie i Bergen, må ut til Ask for å kjøpe et spesielt brød som de tar med seg hjem i USA.
- Suksessen vi har hatt driver meg til å bli enda bedre. Jeg våkner hver dag og tenker: «Hva kan jeg gjøre bedre i dag enn i går?» Vi vil hele tiden utvikle oss og være kreative. Kvalitet er aller viktigst. Vi skal være stolte over alt som vi leverer til kundene, understreker hun.

Været er en attraksjon

Stadig flere oppdager at det ligger et hotell helt nord på Askøy. Besøkende fra hele 18 ulike land har vært innom dørene, og det er de spektakulære omgivelsene som lokker. På Biologen kan du oppleve å få besøk av noen spekkhoggere i sjøen utenfor hotellet mens du sitter på terrassen og spiser lunsj, eller du kan våkne opp til en utsikt mot en fjord badet i sol, eller regn som pisker mot ruten.
- Veldig mange av turistene som kommer, kommer for å oppleve noe annet enn bare sol og sommer. De vil ha kulde, blest og regn. Det høres kanskje litt utrolig ut for oss nordmenn, men vestlandsværet er faktisk en attraksjon, sier Endre og ler.

Golfere elsker vind og sjøutsikt

Atle er enig i at vind og regn kan være god merkevarebygging. Folk reiser gjerne langt og betaler mye for å oppleve noe ekstremt.
- Når det blåser, så blåser det mye på Herdla, men golfere elsker jo nettopp det. Da skal de ut og prøve hvordan det er å spille i kraftig vind. Jo villere, jo bedre, sier han. Men det er ikke bare været som trekker golfspillere til Askøy. Herdla Golf er en av få baner i verden som har sjøutsikt fra samtlige hull.
- Når jeg må felle en tåre når jeg er på en golfbane fordi det er så vakkert, da går den inn på min liste over hva som er en god golfbane. Og Herdla er en av de, sier Atle stolt.

Hør den engasjerte praten mellom tre dyktige merkevarebyggere fra Askøy her

Følg podkasten SVEIP på Spotify og Apple Podcasts! Det kommer nye episoder hver tirsdag. Her finner du en oversikt over alle episodene som har kommet ut:
https://askoy.kommune.no/podkast 


Journalist:
Stig Ryland

Fant du det du lette etter?