Hva kan du klage på?
- Tjenester du ønsket, men ikke fikk.
- Forhold ved tjenesten du er utilfreds med.
- Kritikkverdige forhold.
- Saksbehandlingen.
- Vedtaket om avslag på tjenester.
Har du fått avslag på en helsetjeneste du mener du har rett på, kan du sende inn en klage. Dette kalles en rettighetsklage og skal sendes skriftlig til:
Askøy kommune, Helse og omsorg
Klampavikvegen 1,
5300 Kleppestø
Klagen skal sendes innen 4 uker etter mottatt vedtak.
Hvis vedtaket ikke endres, vil klagen din automatisk bli sendt videre til Statsforvaltaren i Vestland for en endelig avgjørelse.
Er du ikke fornøyd med helsetjenesten du mottar, for eksempel på et sykehjem, bør du først prøve å løse dette direkte med sykehjemmets ledelse, enten muntlig eller skriftlig.
Fortell tydelig hva du er misfornøyd med og hva du ønsker skal endres.
Tjenesteleverandøren skal da undersøke klagen din og forbedre tjenesten om nødvendig.
Hvis du ikke får gjennomslag for klagen din, kan du sende en skriftlig klage til Statsforvalteren for en ny vurdering.
Trenger du hjelp til å klage er det flere instanser som kan bistå deg, som:
og det finnes også informasjon på Helsetilsynets nettsider: