Skip to main content

Kunsten å være sammen

En trygg og god hverdag med vekt på gode relasjoner, lek og læring gjennom hele dagen. 


Kontakt oss

Styrer: Nina Beate Nilsen

Kontakt barnehagen: 40 03 12 20

Om barnehagen

Erdal barnehage holder til på Steinrusten på Erdal. Barnehagen har plass til ca. 70 barn, og består av to fløyer – én småbarnsfløy med barn fra 0-3 år, og en storbarnsfløy med barn fra 2-6 år. Barnehagen åpner kl 0700 og stenger 1630.

Vi arbeider ut fra mottoet vårt «Kunsten å være sammen», og dette følger oss gjennom hele dagen - året rundt. Barnehageåret 2023-2024 arbeider vi spesielt med motorikk,bevegelse og sansemotorisk stimulering og årstema har fått tittelen Kunsten å være sammen gjennom bevelse og sanselek. 

For å legge til rette for et godt læringsmiljø og en oversiktlig hverdag for barna, leker og arbeider vi i mindre grupper. Barnehagen arbeider prosjektrettet, en arbeidsform der barnets medvirkning er sentral. Prosjektene er tverrfaglige, og er knyttet opp mot årets satsingsområde og fagområdene i rammeplanen. Leken har en sentral plass i alle prosjektene våre og alle andre aktiviteter gjennom barnehagehverdagen.

Barnehagedagen

Dagen vår

Her er en oversikt hvordan en dag i barnehagen ser ut.

07.00: Barnehagen åpner
08.30: Frokost
09.15: Samlingsstunder, prosjekter, turer og lek inne/ute
11.30: Lunsj (varm lunsj 2 dager i uken)
12.00: Soving/hvile. Lek ute/inne
14.30: Ettermiddagsmat
15.00: Lek ute/inne
16.30: Barnehagen stenger

Planer, prosjekter og satsningsområder

Barnehageåret 2023 - 2024 har fått tittelen "Kunsten å være sammen gjennom bevegelse og sanselek". 

Kunsten å være sammen er verdens viktigste kunst. Gjennom møter med andre mennesker og ved å være en del av et fellesskap ligger mulighetene til å utvikle interesse, empati, toleranse og respekt for hverandre. Dette arbeider vi kontinuerlig med hos oss, og vi er opptatt av å skape gode relasjoner i barnegruppen, i personalet, med foreldre og til alle andre som er tilknyttet vår barnehage.

Årets satsingsområde

Dette barnehageåret har vi valgt å arbeide spesielt med fokusområdet motorikk og bevegelse, og årets tittel er «Kunsten å være sammen gjennom bevegelse og sanselek». I dette ligger tanken om at barn lærer gjennom kroppen og ved å være i bevegelse, og vi ønsker å ha et spesielt fokus på sansemotorikk. Sansemotorikk er det samspillet som foregår mellom sanser, kropp og hjerne, og som ligger til grunn for våre bevegelser, reaksjoner, adferd og følelser. Sansemotorikk forteller hjernen hvordan den skal reagere og hvordan kroppen skal bevege seg, og er hjernens evne til å behandle, oppfatte og koordinere alle signalene som kroppens syv sanser konstant registrerer.

Sansene er delt inn i primærsanser som berøringssansen, likevektsansen og muskel- og leddsansen. De sekundære sansene er syn, hørsel, lukt og smak.

Personalet skal gjennom barnehageåret få økt kompetanse om sansene og sansemotorikkens betydning for barns utvikling og læring. Sansemotorisk lek skal være en naturlig del i det pedagogiske arbeidet på fløyene, og bevisstheten om hvordan vi best mulig kan stimulere barnas sansemotoriske utvikling er vesentlig.

Årets Tema; «Kunsten å være sammen gjennom bevegelse og sanselek»

Vi har delt dette barnehageåret inn i seks perioder, der vi i tillegg til områdene i rammeplanen, skal arbeide med satsingsområdet vårt «bevegelse og sanselek». Vi arbeider prosjektrettet, der hensikten er å skape en arena for undring, fordypning og forståelse. Inspirasjon til prosjektene våre henter vi fra prosjekttitlene og fra et utvalgsmateriale som kan bestå av kunst, litteratur og musikk. Vi henter også inspirasjon fra det barna er opptatt av og har lyst til å undersøke nærmere. Barns nysgjerrighet og medvirkning har en sentral plass, og de voksne må våge å improvisere og ikke å vite hvor «veien går».

Årets prosjekter

August og september : Vi leker sammen
Oktober og november: Hjertevarme
Desember: Jul i Steinråsa
Januar, februar og mars: Fargesprell
April, mai og juni: Kul-TUR-safari
Juli: Sommeruker

Sammenheng og overgang barnehage - skole

Det er viktig at barna føler seg trygge og klare for å begynne på skolen. For å legge til rette for dette, har vi valgt å ha førskolegruppe flere dager i uken. Her har vi samtaler med barna omkring deres forventninger til å begynne på skolen, samt fokus på aktiviteter og ferdigheter barna har nytte av nå og når de begynner på skolen. Vi besøker også Erdal barneskole slik at barna kan bli kjent med skole, klasserom og skoleplass

Samarbeidsutvalget (SU)

Samarbeidsutvalget barnehageåret 2023/2024 består av følgende: 

Foreldre representanter:  Maria Bøe Svardal og Marita Nikolaisen

Ansattes reprensentanter: Line Jellestad og Erle Nilsen

Eiers representant: Mona Larsen

Sykdom og medisinhåndtering

Barnesykdommer er infeksjoner man gjerne får som barn. De fleste gir et utslett, men det er også andre plager og sykdommer som er vanlige hos barn.

Når må barn være hjemme fra barnehagen?

Barn som går i barnehagen er mer utsatt for infeksjoner enn andre barn.
Vanligvis avgjør barnets generelle tilstand om det skal være hjemme fra barnehagen i en periode, men for individuelle sykdommer kan det være nødvendig å være hjemme i tillegg til dette for å forhindre smittespredning til andre.

Medisinhåndtering

Foreldre har ansvaret for barnets helse og medisinering, herunder at medisinene blir brukt slik legen har sagt. Personer som får oppgave med medisinering, skal ha opplæring og informasjon fra foreldrene.

Det er foreldrene sitt ansvar å orientere barnehagen om behovet for medisinering.

Foreldre bør anmode legen om å vurdere om medisinene kan doseres slik at det ikke blir nødvendig å ta de i tiden barnet er i barnehagen. Dersom medisiner likevel må tas i den tiden barnet er i barnehagen, kan foreldrene overlate bestemte oppgaver med medisinering av barnet til personale i barnehagen.

Før personalet i barnehagen kan påta seg oppgave med medisinhåndteringen, må foreldrene fylle ut en skriftlig avtale, inkludert medisinoversikt. Ta kontakt med barnehagen.


Fant du det du lette etter?

Det var dumt, kan du hjelpe oss med å forstå hva du var på utkikk etter?

Det var dumt, kan du hjelpe oss med å forstå hva du var på utkikk etter?