Kunsten å være sammen
En trygg og god hverdag med vekt på gode relasjoner, lek og læring gjennom hele dagen.
Styrer: Nina Beate Nilsen
Kontakt barnehagen: 40 03 12 20
Erdal barnehage holder til på Steinrusten på Erdal. Barnehagen har plass til ca. 70 barn, og består av to fløyer – én småbarnsfløy med barn fra 0-3 år, og en storbarnsfløy med barn fra 2-6 år. Barnehagen åpner kl 0700 og stenger 1630.
Vi arbeider ut fra mottoet vårt «Kunsten å være sammen», og dette følger oss gjennom hele dagen - året rundt. Barnehageåret 2024-2025 er satsningsområdet vårt knyttet til leken og lekens betydning for barna – og arbeidet har fått tittelen «Kunsten å være sammen i lekens magiske verden. Vi skal leke oss gjennom barnehageåret; legge til rette for ulike former for lek og skape lekemiljø som bygger på barnas medvirkning og på rammeplanens intensjon om utforskende, reflekterende og inkluderende praksis.
For å legge til rette for et godt læringsmiljø og en oversiktlig hverdag for barna, leker og arbeider vi i mindre grupper. Barnehagen arbeider prosjektrettet, en arbeidsform der barnets medvirkning er sentral. Prosjektene er tverrfaglige, og er knyttet opp mot årets satsingsområde og fagområdene i rammeplanen.
Dagen vår
Her er en oversikt hvordan en dag i barnehagen ser ut.
07.00: Barnehagen åpner
08.30: Frokost
09.15: Samlingsstunder, prosjekter, turer og lek inne/ute
11.30: Lunsj (varm lunsj 2 dager i uken)
12.00: Soving/hvile. Lek ute/inne
14.30: Ettermiddagsmat
15.00: Lek ute/inne
16.30: Barnehagen stenger
Barnehageåret 2024- 2025 har fått tittelen "Kunsten å være sammen i lekens magiske verden".
Kunsten å være sammen er verdens viktigste kunst, og gjennom møter med andre mennesker og ved å være en del av et fellesskap ligger mulighetene til å utvikle interesse, empati, toleranse og respekt for hverandre. I vår barnehage er vi opptatt av å skape gode relasjoner i barnegruppen, personalet, med foreldre og alle andre som er tilknyttet vår barnehage.
Årets satsingsområde
Dette barnehageåret er satsningsområdet knyttet til leken og lekens betydning for barna. Barnehagen deltar i et utviklingsarbeid i regi av Rekomp (Regional ordning for kompetanseutvikling i barnehage), og dette arbeidet har tittelen “Kunsten å være sammen i lekens magiske verden”. Gjennom utviklingsarbeidet får personalet økt sin kompetanse om lekens betydning for barna, om betydningen av voksenrollen i barns lek og hvordan vi kan skape gode lekemiljø som baserer seg på barns medvirkning og på rammeplanens intensjon om utforskende, reflekterende og inkluderende praksis.
Årets Tema; «Kunsten å være sammen i lekens magiske verden»
Vi arbeider prosjektrettet, der hensikten er å skape en arena for undring, fordypning, forståelse og medvirkning. Inspirasjon til prosjektene våre henter vi fra periodetitlene og fra et utvalgsmateriale som kan bestå av blant annet kunst, litteratur og musikk. Vi henter også inspirasjon fra det barna er opptatt av og har lyst til å undersøke nærmere. Barnas lek, nysgjerrighet og medvirkning har en sentral plass, og de voksne har en lekende tilnærming i de ulike prosjektene, de våger å improvisere og ikke å vite hvor «veien går».
Årets prosjekter
August og september: Et felles vi gjennom lekens magi
Oktober og november: Hjertevarme
Desember: Jul på Steinråsa
Januar, februar og mars: Skal vi leke en bok?
April, mai og juni: Små føtter i stor natur
Juli: Sjørøveruke
Du kan lese mer om arbeidet vårt i Årsplan 2024-2025
Det er viktig at barna føler seg trygge og klare for å begynne på skolen. For å legge til rette for dette, har vi valgt å ha førskolegruppe flere dager i uken. Her har vi samtaler med barna omkring deres forventninger til å begynne på skolen, samt fokus på aktiviteter og ferdigheter barna har nytte av nå og når de begynner på skolen. Vi besøker også Erdal barneskole slik at barna kan bli kjent med skole, klasserom og skoleplass
Samarbeidsutvalget barnehageåret 2024/2025 består av følgende:
Maria Bøe Svardal - foreldrerepresentant
Steffen Kvalheim - foreldrerepresentant
Erle Nilsen - ansatt
Line Jellestad - ansatt
Mona Larsen - eierrepresentant
Nina Beate Nilsen - styrer
Barnesykdommer er infeksjoner man gjerne får som barn. De fleste gir et utslett, men det er også andre plager og sykdommer som er vanlige hos barn.
Når må barn være hjemme fra barnehagen?
Barn som går i barnehagen er mer utsatt for infeksjoner enn andre barn.
Vanligvis avgjør barnets generelle tilstand om det skal være hjemme fra barnehagen i en periode, men for individuelle sykdommer kan det være nødvendig å være hjemme i tillegg til dette for å forhindre smittespredning til andre.
Medisinhåndtering
Foreldre har ansvaret for barnets helse og medisinering, herunder at medisinene blir brukt slik legen har sagt. Personer som får oppgave med medisinering, skal ha opplæring og informasjon fra foreldrene.
Det er foreldrene sitt ansvar å orientere barnehagen om behovet for medisinering.
Foreldre bør anmode legen om å vurdere om medisinene kan doseres slik at det ikke blir nødvendig å ta de i tiden barnet er i barnehagen. Dersom medisiner likevel må tas i den tiden barnet er i barnehagen, kan foreldrene overlate bestemte oppgaver med medisinering av barnet til personale i barnehagen.
Før personalet i barnehagen kan påta seg oppgave med medisinhåndteringen, må foreldrene fylle ut en skriftlig avtale, inkludert medisinoversikt. Ta kontakt med barnehagen.
Styrer: Nina Beate Nilsen
Kontakt barnehagen: 40 03 12 20
Erdal barnehage holder til på Steinrusten på Erdal. Barnehagen har plass til ca. 70 barn, og består av to fløyer – én småbarnsfløy med barn fra 0-3 år, og en storbarnsfløy med barn fra 2-6 år. Barnehagen åpner kl 0700 og stenger 1630.
Vi arbeider ut fra mottoet vårt «Kunsten å være sammen», og dette følger oss gjennom hele dagen - året rundt. Barnehageåret 2024-2025 er satsningsområdet vårt knyttet til leken og lekens betydning for barna – og arbeidet har fått tittelen «Kunsten å være sammen i lekens magiske verden. Vi skal leke oss gjennom barnehageåret; legge til rette for ulike former for lek og skape lekemiljø som bygger på barnas medvirkning og på rammeplanens intensjon om utforskende, reflekterende og inkluderende praksis.
For å legge til rette for et godt læringsmiljø og en oversiktlig hverdag for barna, leker og arbeider vi i mindre grupper. Barnehagen arbeider prosjektrettet, en arbeidsform der barnets medvirkning er sentral. Prosjektene er tverrfaglige, og er knyttet opp mot årets satsingsområde og fagområdene i rammeplanen.
Dagen vår
Her er en oversikt hvordan en dag i barnehagen ser ut.
07.00: Barnehagen åpner
08.30: Frokost
09.15: Samlingsstunder, prosjekter, turer og lek inne/ute
11.30: Lunsj (varm lunsj 2 dager i uken)
12.00: Soving/hvile. Lek ute/inne
14.30: Ettermiddagsmat
15.00: Lek ute/inne
16.30: Barnehagen stenger
Barnehageåret 2024- 2025 har fått tittelen "Kunsten å være sammen i lekens magiske verden".
Kunsten å være sammen er verdens viktigste kunst, og gjennom møter med andre mennesker og ved å være en del av et fellesskap ligger mulighetene til å utvikle interesse, empati, toleranse og respekt for hverandre. I vår barnehage er vi opptatt av å skape gode relasjoner i barnegruppen, personalet, med foreldre og alle andre som er tilknyttet vår barnehage.
Årets satsingsområde
Dette barnehageåret er satsningsområdet knyttet til leken og lekens betydning for barna. Barnehagen deltar i et utviklingsarbeid i regi av Rekomp (Regional ordning for kompetanseutvikling i barnehage), og dette arbeidet har tittelen “Kunsten å være sammen i lekens magiske verden”. Gjennom utviklingsarbeidet får personalet økt sin kompetanse om lekens betydning for barna, om betydningen av voksenrollen i barns lek og hvordan vi kan skape gode lekemiljø som baserer seg på barns medvirkning og på rammeplanens intensjon om utforskende, reflekterende og inkluderende praksis.
Årets Tema; «Kunsten å være sammen i lekens magiske verden»
Vi arbeider prosjektrettet, der hensikten er å skape en arena for undring, fordypning, forståelse og medvirkning. Inspirasjon til prosjektene våre henter vi fra periodetitlene og fra et utvalgsmateriale som kan bestå av blant annet kunst, litteratur og musikk. Vi henter også inspirasjon fra det barna er opptatt av og har lyst til å undersøke nærmere. Barnas lek, nysgjerrighet og medvirkning har en sentral plass, og de voksne har en lekende tilnærming i de ulike prosjektene, de våger å improvisere og ikke å vite hvor «veien går».
Årets prosjekter
August og september: Et felles vi gjennom lekens magi
Oktober og november: Hjertevarme
Desember: Jul på Steinråsa
Januar, februar og mars: Skal vi leke en bok?
April, mai og juni: Små føtter i stor natur
Juli: Sjørøveruke
Du kan lese mer om arbeidet vårt i Årsplan 2024-2025
Det er viktig at barna føler seg trygge og klare for å begynne på skolen. For å legge til rette for dette, har vi valgt å ha førskolegruppe flere dager i uken. Her har vi samtaler med barna omkring deres forventninger til å begynne på skolen, samt fokus på aktiviteter og ferdigheter barna har nytte av nå og når de begynner på skolen. Vi besøker også Erdal barneskole slik at barna kan bli kjent med skole, klasserom og skoleplass
Samarbeidsutvalget barnehageåret 2024/2025 består av følgende:
Maria Bøe Svardal - foreldrerepresentant
Steffen Kvalheim - foreldrerepresentant
Erle Nilsen - ansatt
Line Jellestad - ansatt
Mona Larsen - eierrepresentant
Nina Beate Nilsen - styrer
Barnesykdommer er infeksjoner man gjerne får som barn. De fleste gir et utslett, men det er også andre plager og sykdommer som er vanlige hos barn.
Når må barn være hjemme fra barnehagen?
Barn som går i barnehagen er mer utsatt for infeksjoner enn andre barn.
Vanligvis avgjør barnets generelle tilstand om det skal være hjemme fra barnehagen i en periode, men for individuelle sykdommer kan det være nødvendig å være hjemme i tillegg til dette for å forhindre smittespredning til andre.
Medisinhåndtering
Foreldre har ansvaret for barnets helse og medisinering, herunder at medisinene blir brukt slik legen har sagt. Personer som får oppgave med medisinering, skal ha opplæring og informasjon fra foreldrene.
Det er foreldrene sitt ansvar å orientere barnehagen om behovet for medisinering.
Foreldre bør anmode legen om å vurdere om medisinene kan doseres slik at det ikke blir nødvendig å ta de i tiden barnet er i barnehagen. Dersom medisiner likevel må tas i den tiden barnet er i barnehagen, kan foreldrene overlate bestemte oppgaver med medisinering av barnet til personale i barnehagen.
Før personalet i barnehagen kan påta seg oppgave med medisinhåndteringen, må foreldrene fylle ut en skriftlig avtale, inkludert medisinoversikt. Ta kontakt med barnehagen.
Relaterte tjenester/tjenesteområder
Relaterte tjenester/tjenesteområder
Kontakt Erdal barnehage
Besøksadresse
Steinråsa 5,
5306 Erdal
Åpningstid: 07:00-16:30
Kontakt Sektor barnehage
Barnehageadministrasjon
56158635
sektor.barnehage@askoy.kommune.no
Barnehagesjef
97051899
Barnehagemyndighet
41618587
Pedagogiske støttetjenester
47752135
Copyrights Askoy Kommune 2023