Byggetilsyn og ulovlige tiltak.

Byggetilsyn

Hvorfor fører vi tilsyn?

Vi fører tilsyn for å sikre gode kvaliteter i eksisterende og nye byggetiltak.

Hvordan fører vi tilsyn?

Vi fører tilsyn på ulike måter, det varierer ut fra hva vi fører tilsyn med.  Her følger noen eksempler på ulike former for tilsyn:

• Dokumenttilsyn, for eksempel at vi ber om på få tilsendt dokumentasjon på at et byggefirma har nødvendig kvalifikasjoner
  • Byggeplasstilsyn; vi går på befaring på en byggeplass for å sjekke om de har sikret byggeplassen godt nok i anleggsperioden
  • Ulike tilsyn ved befaring for å kontrollere om noe er bygget i samsvar med tegninger
Prioriterte tilsynsområder

Annen hvert år fastsetter Kommunal- og distriktsdepartementet prioriterte tilsynsområder. Det fastsettes to områder kommunen skal prioritere å føre tilsyn med.

I en toårs periode fra 1.januar 2024 skal kommunen prioritere å føre tilsyn med:

• At det er utarbeidet dokumentasjon for oppfyllelse av krav til sikkerhet mot naturfarer
  • At etablering av hybler eller boenheter i eksisterende bygg er omsøkt og lovlige
Tilsynsstrategi

Askøy kommune har en egen strategi for tilsyn og ulovlighetsoppfølging. Der kan du lese mer om hvordan vi legger opp vårt arbeid med tilsyn etter plan- og bygningsloven

Ulovligheter

Vi følger opp tiltak som mangler nødvendige tillatelser, eller av annen grunn er i strid med plan- og bygningsloven

Hvordan kan jeg melde en mulig ulovlighet

Dersom du tror noen oppført noe uten tillatelse kan du melde det her:

Før du melder vil vi anbefale deg å sjekke om tiltaket kan ha vært unntatt søknadsplikt, eller kanskje ta en prat med den som har ført det opp. Mye kan løses uten at kommunen involveres.

Hvordan følger vi opp en mulig ulovlighet

I alle våre saker sender vi ut et foreløpig svarbrev når vi har mottatt en melding om mulig ulovlighet. Dette gjør vi for at den som eier eiendommen den antatte ulovligheten står på skal få vite  at det ligger en sak i kommunen.

Dersom vi finner ut at det faktisk er ulovlig, og vi prioriterer å følge saken opp vil vi benytte mulighetene vi har etter plan – og bygningsloven kap 32 til å få inn en søknad om tillatelse eller for å få tiltaket fjernet.  Vi har muligheten til å pålegge innsending av søknad eller fjerning av bygg som mangler tillatelse, som regel vil vi da også innlegge bøter som løper til forholdet er ryddet opp i.

Hvordan prioriterer vi sakene våre?

Vi har til enhver tid mange saker om mulig ulovligheter, og begrenset kapasitet til på følge disse opp.

Vår oppfølging av ulovlighetssaker skjer etter følgende prioritering:

1.prioritet

• Forhold som medfører fare for liv og helse
  • Forhold som har samfunnsmessige konsekvenser
  • Ulovlige hybler eller leiligheter i eksisterende bygg i henhold til prioritert tilsynsområde i SAK10 § 15-3
  • Ulovlige forhold etter 2. prioritet som er under oppføring
  • Ulovlighetsoppfølging knyttet mot en aktiv byggesak

2.prioritet

• Ulovlige tiltak innenfor byggegrense mot sjø og vassdrag
  • Ulovlige tiltak i LNF eller regulert friluftsområde
  • Ulovlige tiltak betinget av ansvarsrett
  • Oppfølging av større eksisterende ulovligheter

3.prioritet

• Ulovlig oppførte terrasser, tilbygg, boder, levegger o.l. mindre tiltak.

4.prioritert

• Ulovlige oppførte terrasse, tilbygg, boder, levegger o.l. mindre tiltak som er oppført i områder avsatt til boligbebyggelse.

Prioritering skal danne grunnlaget for en ulovlighetsoppfølging der man får fulgt opp forhold med høy prioritering og det blir prioritert å se disse sakene i mål, fremfor å ta tak i nye saker med lav prioritering.  At forhold er lavt prioritert betyr ikke at disse forholdene blir lovlig. Passivitet fra kommunen vil aldri medføre at forhold som er ulovlig anses som lovlig.

Prioriteringsrekkefølgen er forankret i vår strategi for tilsyn og ulovlighetsoppfølging.

Jeg har fått et foreløpig svarbrev om at det kan være noe ulovlig på min eiendom. Hva gjør jeg?

Et foreløpig svarbrev fra oss er kun informasjon til deg om at vi har mottatt en melding om mulig ulovlighet som omhandler din eiendom. Vi har ikke tatt stilling til om det faktisk er ulovlig.

Dersom du er usikker på hva som skjer eller det er noe du ikke forstår, må du gjerne ta kontakt med oss på telefon, slik at vi kan oppklare det du måtte lure på. Tenker du at det er noe du ønsker å søke om, anbefaler vi å gå i gang med søknad så snart som mulig. Du kan også ta kontakt med byggesak for veiledning.