Skip to main content

Logopedene i Fagavdeling skole på Askøy tilbyr logopedisk hjelp til barn i grunnskolen.

                                                                                                                             

Tilbudet omfatter direkte eller indirekte hjelp til elever, veiledning til foresatte og ansatte i skolen.

Logopedene reiser til skolen barnet går på og gjennomfører logopedtimene i skoletiden. I noen tilfeller vil eleven komme til logopeden sitt kontor sammen med foresatte.

Logopedene jobber ut ifra et lavterskelnivå
Her brukes eget henvisningsskjema og hjelpen kan utøves i form av:

Direkte og/eller indirekte arbeid med barn samt veiledning til foreldre og ansatte i skole. Tilbudet forutsetter at treningsopplegg følges opp av foreldre og/eller ansatte i skolen mellom logopedtimene. 
Hjelpen gis i en kort periode eller flere ganger i løpet av året. Tilbudet vil variere avhengig av vansken til barnet

Henvisning til logopedi

Både skole og foreldre kan henvise til logoped. I begge tilfeller skal saken drøftes i skolens ressursteam med grunnlag i informasjon fra hjemmet, kontaktlærer og evt spesialpedagog. Henvisningen fylles ut av skolen i samråd med foreldre.

Logopediske vanskeområder

Logopedene utreder og gir logopedisk hjelp til barn med uttalevansker, stemmevansker, svelgevansker og taleflytvansker (stamming og løpsk tale).

Dersom eleven har språkvansker (vansker med språkforståelse, grammatikk, setningsstruktur) blir hjelpen gitt som veiledning til spesialpedagog og kontaktlærer på skolen dersom det er behov.

Overgang fra logopedtilbud i barnehage til logopedtilbud i skolen

Dersom et barn har hatt logoped i barnehagen, og logopeden i barnehagen vurderer at barnet fortsatt vil ha behov for logoped i skolen, kan informasjon om barnet overføres til oss før skolestart med foresatte sitt samtykke. Skolen henviser deretter barnet/eleven til oss i samråd med foresatte.

Når tar logoped kontakt?

Når vi har fått henvisningen fra skolen tar vi kontakt med foresatte og kontaktlærer, og avtaler tid der vi kan møte eleven. Etter at kartlegging er gjennomført blir foresatte kalt inn til et oppstartsmøte der vi sammen går gjennom en periodeplan for arbeidet.

Logopedvurdering

Alle henviste elever vil få tilbud om konsultasjon hos logoped hvor det kan gis råd og veiledning. Det gjøres en logopedvurdering av barnets vansker. På bakgrunn av dette blir det vurdert om barnet har behov for direkte veiledning av logoped.

Samarbeid med foreldre

Logopeden alene kan ikke løse vanskene til barnet. Foreldre vil få veiledning og opplæring i hvordan de kan øve med barnet hjemme. Logopedarbeidet er helt avhengig av at foresatte følger opp arbeidet mellom logopedtimene. Skolen bør også sette av tid til treningsøkter på skolen.

Gruppetilbud

Logopedene tilbyr grupper i R-lyd og grupper for elever som stammer. Dette tilbudet blir gitt i grupper på logopeden sitt kontor.

Kommunikasjon med hjemmet

Logopedene har tilgang til Vigilo og kan skrive meldinger med foresatte og lærere der. Vi er også tilgjengelig på telefon eller mail.

Logopedoppfølging

Logopeden har ansvar for å vurdere barnets behov for logopedisk hjelp og å utarbeide mål for hjelpen. Det blir utarbeidet en periodeplan som blir evaluert når perioden er ferdig. Når målet med hjelpen er oppnådd, avsluttes hjelpen.

Eleven har sin egen logopedmappe med materiell som brukes i logopedtimene, og som eleven kan øve på hjemme og i skoletiden. Logopeden avtaler med lærer når det passer best med logopedoppfølging, med hensyn til eleven og logopeden sin ukeplan. Ved uttalevansker kan eleven få tilbud i en gruppe dersom det er mange elever som strever med samme lyd.

Logopeden samarbeider med spesialpedagog dersom eleven har sakkyndig vurdering.

Fant du det du lette etter?

Det var dumt, kan du hjelpe oss med å forstå hva du var på utkikk etter?

Det var dumt, kan du hjelpe oss med å forstå hva du var på utkikk etter?

Relaterte tjenester/tjenesteområder