Retten til spesialundervisning
Hvis foreldrene eller skolen er bekymret for om et barn ikke har godt nok utbytte av opplæringen, skal skolen forsøke å tilpasse bedre for barnet. Hvis det ikke er tilstrekkelig må skolen og PP-tjenesten vurdere og gi råd om hva barnet trenger, og skolen må fatte et vedtak.
Spesialundervisning kan for eksempel være at eleven får tilpassede kompetansemål, hjelp til å bryte ned og sortere informasjon og strukturere skolehverdagen, jobber ekstra med sosial læring og språk, eller får ekstra støtte for kunne å kommunisere. Spesialundervisningen skal være tilpasset elevens behov.
Årsaker for henvisning til PPT kan være mange og sammensatte:
- Mistanke om forsinket utvikling
- Språk- og kommunikasjonsvansker
- Lærevansker
- Fagvansker
- Konsentrasjons- og oppmerksomhetsvansker
- Atferdsvansker
- Sosiale og emosjonelle vansker
- Funksjonshemming
Skolens ansvar
-
Skolen skal
- involvere og spørre eleven og foreldrene før de tar avgjørelser som gjelder eleven
- vurdere om en elev har behov for spesialundervisning
- be PP-tjenesten om å gjøre en sakkyndig vurdering hvis eleven eller foreldrene ber om det, eller hvis skolen mener at eleven trenger spesialundervisning
- fatte et enkeltvedtak som sier om eleven skal få spesialundervisning eller ikke, og hva spesialundervisningen skal være. Dette gjelder kun hvis skolen har fått delegert myndighet fra kommunen
- utarbeide en individuell opplæringsplan (IOP)
- gi eleven spesialundervisning slik det er beskrevet i enkeltvedtaket og IOP-en
- lage en skriftlig rapport om spesialundervisningen og utviklingen til eleven en gang i året
- informere foreldrene og eleven om konsekvensene hvis eleven velger å få vurdering uten karakter i de fagene han eller hun får spesialundervisning
Involvering av foreldre
-
Foreldre
- kan kreve at skolen undersøker om barnet deres har behov for spesialundervisning
- skal bli involvert og si ja før skolen ber PP-tjenesten om å vurdere behovet for spesialundervisning
- skal bli involvert og si ja før skolen eller kommunen fatter vedtak om spesialundervisning
- skal få en skriftlig rapport en gang i året om spesialundervisningen barnet får og en vurdering av hvordan barnet utvikler seg
- kan klage på vedtaket om spesialundervisning
- kan bestemme om barnet på ungdomsskolen skal få fritak fra vurdering med karakter i de fagene han eller hun har fått spesialundervisning i
Retten til spesialundervisning er regulert i opplæringslova kapittel 5.
Klagemulighet
Du kan klage dersom søknad om skolebytte ikke innvilges. Klagefristen er tre uker fra du mottok vedtaket. Klagen sender du til skolen som har fattet vedtaket. I klagen må du angi hva du ønsker endret i vedtaket og begrunne dette. Skole vil kunne gi deg veiledning til hvordan klagen skal utformes. Opprettholder skolen sin avgjørelse, blir klagen sendt til Skoleeier v/Skole. Dersom skoleeier opprettholder skolens vedtak blir klagen videresendt Fylkesmannen i Hordaland som fatter endelig vedtak i saken.