Skip to main content

Retten til individuell tilrettelegging

                                                                                                                             

Skolen skal følge med på elevenes læring og utvikling

Skolen må jevnlig og systematisk vurdere om elevene har utbytte av opplæringen. Lærerne skal følge med på utviklingen til elevene, og melde fra til rektor hvis de er i tvil om en elev har tilfredsstillende utbytte av opplæringen. Dette følger av opplæringsloven § 11-2.


Hva er tilfredsstillende utbytte av opplæringen?

Hva som er et tilfredsstillende utbytte, er en faglig pedagogisk vurdering som skolen gjør basert på et bredt og sammensatt informasjonsgrunnlag. Skolen skal blant annet se på mestrings- og funksjonsnivået, læringsforutsetningene og utviklingen til elevene, opp mot kompetansemålene.

At utbyttet av opplæringen skal være «tilfredsstillende», betyr at det ikke er krav om at opplæringen skal være optimal. Hva som er «tilfredsstillende» kan variere etter elevens behov, over tid og med endringer i hva som er faglig god praksis.

Tilpasset opplæring

Det er sjelden at en elev enten har fullt utbytte, eller ikke noe utbytte i det hele tatt av opplæringen. Hvis foreldrene eller skolen er bekymret for om et barn ikke har godt nok utbytte av opplæringen, skal skolen forsøke å tilpasse bedre for barnet.

Skolen skal vurdere om tiltakene innenfor tilpasset opplæring er nok til å gi eleven et tilfredsstillende utbytte av opplæringen, eller om eleven i tillegg har behov for individuell tilrettelegging i form av individuelt tilrettelagt opplæring, personlig assistanse, fysisk tilrettelegging, tekniske hjelpemidler eller opplæring i mobilitet.

Det er viktig at skolen bevisst bruker det handlingsrommet de har gjennom tilpasset opplæring eller intensiv opplæring, før de vurderer om eleven har behov for individuell tilrettelegging (før spesialundervisning). Hvis det etter en tid viser seg at den tilpassede opplæringen ikke er tilstrekkelig, må skolen vurdere, i samråd med PP-tjenesten, om eleven kan ha rett på individuelt tilrettelagt opplæring. 

Noen har et åpenbart behov for individuell tilrettelegging

Noen elever har et åpenbart behov for individuell tilrettelegging. Dette kan være elever som har hatt spesialpedagogisk hjelp i barnehagen, eller elever som har store behov for tilrettelegging. For disse elevene trenger ikke skolen å prøve ut tiltak innenfor tilpasset opplæring eller intensiv opplæring før de henter inn sakkyndig vurdering fra PP-tjenesten og fatter vedtak om individuelt tilrettelagt opplæring.

Når eleven ikke har tilfredsstillende utbytte av opplæringen

Hvis eleven ikke har tilfredsstillende utbytte av opplæringen, selv med tiltakene skolen setter inn innenfor tilpasset opplæring eller intensiv opplæring for 1.-4. trinn, har eleven rett til individuell tilrettelegging. Dette står i opplæringsloven § 11-2

Innhente informasjon i saker som gjelder individuelt tilrettelagt opplæring

I saker som gjelder individuelt tilrettelagt opplæring, må skolen innhente sakkyndig vurdering. I utgangspunktet skal den sakkyndige vurderingen kunne gi skolen et godt grunnlag for å fatte vedtak. Skolen er imidlertid også i disse sakene bundet av Forvaltningsloven § 17, og har et selvstendig ansvar for at den sakkyndige vurderingen inneholder det de trenger av informasjon for å fatte vedtak. Dette kan innebære at de må etterspørre informasjon fra PP-tjenesten, eller hente inn informasjon fra andre som har kjennskap til eleven eller forhold som er relevante for å fatte vedtak.

Saken er godt nok opplyst når skolen har de opplysningene de trenger for å avgjøre

  • om en elev har rett til individuell tilrettelegging
  • hvilken tilrettelegging eleven har behov for
  • hva den individuelle tilretteleggingen skal innebære
Rutine for vurdering av individuelt tilrettelagt opplæring
  1. Lærer er i tvil om eleven har tilfredsstillende utbytte av opplæringen.
  2. Lærer melder fra til rektor/avdlingsleder
  3. Skolen gjør en bred undersøkelse av eleven, med utgangspunkt i skolens egne data, og i tett dialog med elev og foreldre.
  4. Skolen vurderer også om det er behov for individuell tilrettelegging som personlig assistanse, fysisk tilrettelegging eller teknisk assistanse.
  5. Skolen blir, sammen med eleven og foreldre, enige om tiltak som prøves ut innenfor tilpasset opplæring eller individuell tilrettelegging som over.
  6. Tiltakene evalueres og justeres etter en avtalt periode
  7. Om tiltakene ikke virker som ønskelig må nye tiltak vurderes, og/eller skolen må vurdere om eleven kan ha rett på individuelt tilrettelagt opplæring. Foreldre informeres om dette, og får spørsmål om samtykke til å drøfte saken med PP tjenesten.
  8. Saken drøftes i skolen ressursteam, oppmelding til PPT sendes etter avtale med foreldre.
  9. PPT kontakter foreldre og elev og gjør etter avtale om nødvendige undersøkelser
  10. Sakkyndig rapport skrives og innholdet deles med foreldre og elev, deretter skole
  11. Skolen fatter vedtak om individuelt tilrettelagt opplæring eller ikke i et enkeltvedtak.
  12. Har eleven rett på individuell tilrettelagt opplæring skal det i enkeltvedtaket si noe om
    1. innholdet i opplæringen
    2. omfanget av opplæringen
    3. organiseringen av opplæringen
    4. hvilken kompetanse den som skal gi opplæringen skal ha
  13. Hvis en elev også har rett på personlig assistanse, fysisk tilrettelegging, tekniske hjelpemidler eller opplæring i mobilitet, må skolen se dette i sammenheng med den individuelt tilrettelagte opplæringen når de fatter vedtak.Eleven og/eller foreldre kan klage på et vedtak om individuell tilrettelegging. 
  14. Skolen skal videre lage en plan for den individuelt tilrettelagte opplæringen


Fant du det du lette etter?

Det var dumt, kan du hjelpe oss med å forstå hva du var på utkikk etter?

Det var dumt, kan du hjelpe oss med å forstå hva du var på utkikk etter?

Relaterte tjenester/tjenesteområder