Skip to main content

Finn eiendomsgrense eller påvis tidligere målt grense. Her kan du bestille dette.

                                                                                                                             

Grenseklarlegging: Hvem, Hvordan, Hvor

Klarlegging av eksisterende grense følger to forskjellige løp da ikke alle grenseforløp er like godt dokumentert.

  1. Er grensene godt dokumentert og tidligere målt etter dagens krav gjennom en oppmålingsforretning eller tilsvarende, kan man bestille en påvisning. Grensene vil da påvises under en oppmålingsforretning og det blir satt ned merker der det mangler.
  2. Skulle det være slik at grensene ikke er godt dokumentert må man legge frem dokumentasjon som beskriver grenseforløpet. Dette kan typisk være en gammel skylddeling der grensene bare er beskrevet i tekst eller annen gyldig dokumentasjon.
Hvem kan kreve klarlegging av grense?

Det vanligste er at eieren av eiendommen rekvirerer en klarlegging av grense.

Fullstendig liste over de som kan rekvirere finner du her:

Hvordan går jeg frem?

I begge tilfeller vil det måtte kreves en oppmålingsforretning.

Les mer om oppmålingsforretning hos Kartverket.

Kartverket

Søknadskjema for rekvisisjon av oppmålingsforretning og matrikkelføring.

Søknadskjema

Vedlegg til rekvisisjonen:

  • Kartet skal vise hva som ønskes klarlagt.
  • Dokument som omtaler/etablerer grensene, når grensene ikke tidligere er koordinatfestet.
  • Annen aktuell dokumentasjon.

Kart

Rekvisisjonen sammen med vedleggene sendes:

På e-post: postmottak@askoy.kommune.no

Eller per post:

Askøy kommune
Klampavikvegen 1
5300 Kleppestø

Hvor kan jeg finne dokumentasjon?

Hvor du finner dokumentasjon for din eiendom avhenger av hvor gammel den er. Tinglyste eiendommer har et eget grunnboksblad som sier hva som er tinglyst og når.

Utskrift fra grunnboken kan du bestille fra Kartverket

Kartverket

Kommunen har kopi av målebrev og de fleste skylddelingsdokumenter, disse finner du på kommunens DocTorg.

Doctorg

Dokumenter fra jordskiftesaker finner du i hos Kommunen har kopier av noen av disse sakene og de finner du i DocTorg.

Jordskifteretten.

Merk at eiendommen kan ha blitt endret opp gjennom årene.

Oppmåling
  1. Landmåler kontrollerer rekvisisjonen og melder tilbake om det er noe som mangler eller må gjøres annerledes.
  2. Etter at nødvendige skjema og erklæringer foreligger vil landmåler kalle inn til oppmålingsforretning ute i marka. Det sendes da et varsel til partene 14 dager før oppmålingsforretning skal avholdes.
  3. Landmåler merker og måler eiendomsgrensene i tråd med partenes påstander og fremlagt dokumentasjon under oppmålingsforretningen.
  4. Etter oppmålingsforretningen vil det sendes ut en protokoll som skal gjenspeile oppmålingsforretningen, samt underretning om hva som er ført i matrikkelen. Det er mulighet til å klage på protokollen og det som har blitt ført i matrikkelen, her gjelder en klagefrist på 3 uker fra underretning er mottatt.
  5. Du vil motta faktura fra oppmålingsavdelingen.

Fant du det du lette etter?

Relaterte tjenester/tjenesteområder