Skip to main content

Finn eiendomsgrense eller påvis tidligere målt grense. Her kan du bestille dette.

                                                                                                                             

Grenseklarlegging: Hvem, Hvordan, Hvor

Klarlegging eller påvising av eksisterende grense.

  1. Er grensene godt dokumentert og tidligere målt etter dagens krav gjennom en oppmålingsforretning eller tilsvarende, kan man bestille en påvisning. Grensene vil da påvises i terrenget under en oppmålingsforretning og det blir satt ned merker der det mangler.
  2. Skulle det være slik at grensene ikke er godt dokumentert må man legge frem dokumentasjon som beskriver grenseforløpet. Dette kan typisk være en gammel skylddeling der grensene bare er beskrevet i tekst eller annen gyldig dokumentasjon. Klarlegging av grensen skjer i en oppmålingsforretning, etter enighet mellom tilgrensende naboer, og med hjelp av landmåler.
Hvem kan kreve klarlegging av grense?

Det vanligste er at den som er registrert som eier av eiendommen bestiller/rekvirerer en klarlegging av grense.

Eier kan gi fullmakt til andre.

Fullstendig liste over de som kan bestille/rekvirere finner du her:

Hvordan går jeg frem?

I begge tilfeller må det gjennomføres en oppmålingsforretning. 

En oppmålingsforretning er et møte i marken/ på eiendommen. Om grensen er tidligere nøyaktig oppmålt kan kommunen påvise denne for eierne. Om grensen ikke er tidligere nøyaktig oppmålt vil man i samarbeid finne igjen den opprinnelige grensen for eiendommen. Grensen måles nøyaktig, etter enighet mellom eierne. 

Først må det sendes inn bestilling/ rekvisisjon av oppmålingsforretning og matrikkelføring.

Søknadskjema

Skjema må signeres av registert eier eller fullmaktshaver. Fakturaadresse må føres på.

Vedlegg til rekvisisjonen:

  • Kart. Kartet skal vise hva som ønskes klarlagt.
  • Eventuelt dokument som omtaler/etablerer grensene, når grensene ikke tidligere er koordinatfestet dersom du har dette.
  • Eventuell annen aktuell dokumentasjon.

Kart

Rekvisisjonen sammen med vedleggene sendes:

På e-post til: postmottak@askoy.kommune.no

Eller per post:

Askøy kommune
Klampavikvegen 1
5300 Kleppestø

Hvor kan jeg finne dokumentasjon om eiendommen min?

Hvor du finner dokumentasjon for din eiendom avhenger av hvor gammel den er. Tinglyste eiendommer har et eget grunnboksblad som sier hva som er tinglyst og når.

Utskrift fra grunnboken kan du bestille fra Kartverket

Kartverket

Kommunen har kopi av målebrev og de fleste skylddelingsdokumenter, disse finner du på kommunens DocTorg.

Doctorg

Dokumenter fra jordskiftesaker kan du finne hos Kommunen i DocTorg, i de tilfeller kommunen har kopi av sakene. Ellers må du henvende deg til jordskifteretten. 

Jordskifteretten.

Merk at eiendommen kan ha blitt endret opp gjennom årene. Det kan ha blitt fradelt tomter fra eiendommen din, eller den kan ha blitt endret ved grensejustering. 

Oppmåling

Saksgang for en oppmålingsforretning:

Landmåler kontrollerer rekvisisjonen og melder tilbake om det er noe som mangler eller må gjøres annerledes.

Når rekvisisjon er ok, vil landmåler kalle inn til oppmålingsforretning ute i marka. Det sendes da et varsel til partene 14 dager før oppmålingsforretning skal avholdes.

På oppmålingsforretningen:

Landmåler påviser grensene om de er tidligere nøyaktig oppmålt, og merker punktene med grensemerker hvis mulig.

Eller

Landmåler merker og måler eiendomsgrensene i tråd med grenser som blir gjennfunnet på forretningen, partenes påstander og fremlagt dokumentasjon under oppmålingsforretningen.

Etter oppmålingsforretningen vil det sendes ut en protokoll som skal gjenspeile oppmålingsforretningen, samt underretning om hva som vil bli ført i matrikkelen. Det er mulighet til å klage på protokollen og det som har blitt ført i matrikkelen, her gjelder en klagefrist på 3 uker fra underretning er mottatt.

Matrikkelen er det offisielle kartet.

Du vil motta nytt matrikkelbrev over eiendommen din, og faktura fra oppmålingsavdelingen.


Fant du det du lette etter?