Personer med nedsatt funksjonsevne kan få hjelp av fysioterapeut

Formål

• Barn og unge som av ulike grunner trenger fysioterapi, kan få hjelp enten fra kommunens egne terapeuter eller private institutt med kommunal avtale.
    • Det er ikke nødvendig med henvisning fra lege for å få time hos kommunal fysioterapeut.
    • Foreldre kan ta direkte kontakt, eller barnet kan henvises fra helsesykepleier, lege, kiropraktor, manuellterapeut, barnehage, skole og andre instanser.
    • Hvis du mottar hjelp fra en eller flere instanser kan du ha behov for koordinerte tjenester.

Barnefysioterapeuten tilbyr

• Undersøkelse og vurdering
    • Oppstart med relevante tiltak.
    • Hjelp til valg av bevegelses- og treningshjelpemidler, søknad og tilpasning.
    • Råd og veiledning til foresatte og samarbeidspartnere.
    • Fysioterapeutene behandler barna hver for seg eller i gruppe.
    • Behandling kan gis hos fysioterapeuten, i barnehagen, på skolen eller i hjemmet.
    • Fysioterapeutene samarbeider tett med ergoterapeutene om vurdering, formidling og tilpasning av nødvendige hjelpemidler.