Kort fortalt
- Du har plikt til å forebygge og bekjempe skadedyr på din egen eiendom eller en eiendom du bruker.
- Hvis det er skadedyr på din eiendom, anbefaler vi at du kontakter et skadedyrfirma.
- Innbyggere kan klage på enkelte skadedyrproblemer til kommunen.
Med skadedyr mener vi insekter, fugler, pattedyr og andre levende organismer som kan gi sykdom eller føre til materiell skade.
Informasjon om skadedyr
Et rotteproblem skyldes alltid at dyrene har god tilgang på mat, vann, ynglesteder og skjul.
Fjern all tilgang på mat
- Fjern all nedfallsfrukt.
- Gi katter og hunder mat innendørs.
- Pass på matrester hvis du har kaniner. Matrestene kan tiltrekke seg rotter, fordi kaniner ikke fordøyer maten skikkelig.
- Fjern hundeavføring, for dette er også rottemat.
- Pass på at barn ikke legger igjen matrester der de leker.
- Sørg for at søppeldunker og søppelrom er lukket.
- Hold grillen ren for fett og matrester.
Mating av fugler
Ikke gi fugler mat på bakken eller fuglebrett. Rotter kan komme seg opp på fuglebrettet.
Bruk egnede fôrinnretninger som hindrer søl. Kokosnøtter, fett og meiseboller er bra. De varer lenger og gir lite avfall.
Grundig renhold reduserer faren for smitte. Frøskall fra solsikke og annet matavfall må legges i grønn matavfallspose eller rottesikker kompostbeholder.
Svaner og ender klarer seg stort sett uten vår hjelp, men det kan være hyggelig å mate dem. Pass på fjerne mat som ikke er spist opp.
Sikre huset og rydd i hagen
- Hold det ryddig rundt huset og i garasjen.
- Fjern vedstabler, stabler med bildekk, plankehauger, paller, esker og diverse typer avfall som kan være gjemmesteder for gnagere.
- Fjern høy vegetasjon, busker og trær som står for tett inntil husveggen.
- Følg med på steingjerder, et ypperlig gjemmested.
- Fjern åpne komposthauger.
- Legg kjøkkenavfall i en isolert kompostbeholder. Kjøkkenavfall, spesielt kjøtt- og fiskeavfall, kan trekke til seg rotter, fugler, fluer og andre dyr i en åpen kompost. Les mer om kompostering i håndbok fra Naturvernforbundet.
- Bruk nett eller gitter foran vinduer og lufteluker og tett sprekker i huset. Overgangen mellom grunnmur og husvegg/kledning er ofte utsatt. Her kan du tette med musebørste/musebånd.
- Følg med på klatreplanter langs veggen. Rotter benytter disse til å komme seg opp på taket og gnage seg inn i huset under taksteinene.
- Lukk lokket på toaletter som sjelden blir brukt.
- Unngå tørre vannlåser/sluker. Ha metallrist over sluk i kjelleren.
Husk fett-vett
Ikke kast matfett og matrester i vasken eller do. Det tetter rørene og tiltrekker seg rotter. Du kan for eksempel avkjøle fettet og kaste det i matavfallet. Les mer på fettvett.no og dovett.no.
Ansvar
Huseier/beboer har plikt til å holde eiendommen fri for rotter. Vedkommende skal sørge for nødvendige tiltak for å forebygge skadedyr og utrydde/bekjempe dem hvis de dukker opp, jf. Forskrift om skadedyrbekjempelse § 2-1.
Alle som eier eller bruker en eiendom har plikt til å forebygge og bekjempe skadedyr. Hvis det er skadedyr på din eiendom, anbefaler vi at du kontakter et skadedyrfirma.
Hva kan du klage på?
For klager på rotter i avløp, kontakt Vann og avløp. Hvis du mistenker rotter eller andre skadedyr inne på et serveringssted, må du kontakte Mattilsynet.
Miljørettet helsevern i kommunen fører tilsyn etter forskrift om skadedyrbekjempelse. Eksempler på forhold du kan klage på er
- Skadedyr som kommer inn til deg fra naboleilighet.
- Veggedyr, kakerlakker eller andre insekter på et overnattingssted du har vært på.
- Store mengder rotter eller andre skadedyr som skyldes at noen gir dem mat.
Hvis du har et skadedyrproblem som skyldes en privatperson, må du ta opp forholdet med vedkommende før du sender klage til kommunen.
Slik klager du
Ta kontakt med miljørettet helsevern dersom du har behov for råd og veiledning, eller ikke når frem med din henvendelse til den som forårsaker skadedyrsproblemet.
Merk at alle brev og e-poster til og fra kommunen i utgangspunktet er offentlige dokumenter, og vil være i offentlig journal. I utgangspunktet kan ikke din henvendelse være anonym, dersom du ønsker at kommunen skal følge opp saken.
Kun opplysninger som er taushetsbelagte vil bli unntatt fra innsyn.
Hva skjer med klagen?
Vi vurderer først om saken faller inn under vårt ansvarsområde og om vi har ressurser til å behandle den.
Kommunen får mange klager og prioriterer sakene etter alvorlighetsgrad. Vi prioriterer saker som kan berøre mange, for eksempel skadedyr på overnattingssteder.