Sist oppdatert: 19. september 2024
Opprettet dato: 19. september 2024

Ørjan Raknes Forthun innstilles som ny kommunedirektør

Mann i skjorte som ser i kamera
Ørjan Raknes Forthun (foto: privat)

Vi er glade for å kunne meddele at Ørjan Raknes Forthun er innstilt som ny kommunedirektør. Beslutningen skal behandles i kommunestyret den 26. september og avhenger av kommunestyrets tilslutning.

Ansettelsesutvalget stiller seg samlet bak valget av Forthun som kandidat.

Lang erfaring

Forthun har omfattende erfaring som kommunedirektør og vil bringe betydelig kompetanse inn i organisasjonen vår. Han kommer fra stillingen som kommunedirektør i Alver kommune, hvor han tidligere var rådmann i Lindås kommune i fem år. Der ledet han sammenslåingen med Radøy og Meland, og fortsatte som kommunedirektør i den nye sammenslåtte kommunen frem til november 2023. Før dette har han vært rådmann i både Vågsøy og Eid kommune.

Ordfører Yngve Fosse, som har ledet ansettelsesutvalget, uttrykker stor tillit til valget:

Ørjan har lang erfaring i rollen som kommunedirektør, og jeg føler meg trygg på at vi har gjort et godt valg.

Utvalget, bestående av tre politikere og to hovedtillitsvalgte, har vært godt samkjørte i hele ansettelsesprosessen og var enstemmige i sitt valg av kandidat.

Fosse retter også en takk til rekrutteringspartner Human AS, som har bistått i prosessen:

- De har gjennomført en grundig og god prosess der vi føler oss godt ivaretatt. Jeg vil også takke ansettelsesutvalget for godt samarbeid.

Konstituert kommunedirektør takkes

En spesiell takk går til Marit Rinnan, som har vært konstituert kommunedirektør siden Eystein Venneslan gikk av 31. juli.

Jeg setter stor pris på at hun tok på seg rollen og ledet organisasjonen trygt videre frem til ny kommunedirektør nå er på plass, sier Fosse.

Ørjan Raknes Forthun vil tiltre stillingen som kommunedirektør allerede 1. oktober.

Journalist: