Sist oppdatert: 09. oktober 2024
Opprettet dato: 10. oktober 2024

Vaksinering mot korona og influensa i Askøy kommune

Vaksinering mot korona og influensa
Høstens vaksine er klar

Nå kan du få både korona- og influensavaksine hos fastlegene i Askøy kommune og på tre samarbeidende apotek. Vaksinasjonen er et viktig tiltak for å beskytte seg mot alvorlig sykdom, spesielt for de i risikogruppene.

Anbefalinger fra FHI

Folkehelseinstituttet (FHI) anbefaler sterkt at følgende grupper tar influensavaksinen:

• Personer over 65 år
  • Gravide i 2. og 3. trimester
  • Personer med kroniske sykdommer

I tillegg anbefales oppfriskningsdose av koronavaksinen til de over 65 år, personer i risikogrupper fra 18 år, gravide, samt unge mellom 12 og 17 år med alvorlige grunnsykdommer.

Optimal beskyttelse for eldre

Dersom du er 75 år eller eldre og tok en oppfriskningsdose av koronavaksinen tidligere i vår, bør du vente seks måneder før du tar en ny dose i høst. Dette sikrer optimal beskyttelse mot viruset.

Hvorfor ta vaksinen?

Erfaring viser at personer i risikogruppene kan utvikle alvorlige sykdomsforløp dersom de blir smittet med influensa eller koronaviruset. Vaksinene bidrar til å redusere denne risikoen, og det er derfor viktig at de i risikogruppene vaksinerer seg mot begge virusene.

Oppdatert koronavaksine for høsten

Høstens oppfriskningsdose mot koronaviruset vil være en oppdatert vaksine fra Pfizer/BioNTech, spesialtilpasset omikronvariantene som sirkulerer nå. Vaksinen er gratis, og det koster heller ingenting å få satt den.

Tilgjengelig vaksinasjon

I Askøy kommune kan du enkelt få vaksinen hos fastlegen eller på ett av de tre samarbeidende apotekene.

Her kan du bestille vaksine!

Journalist:
Kommunikasjonsavdelingen