Sist oppdatert: 15. oktober 2024
Opprettet dato: 15. oktober 2024

Imponerte på Helsesykepleierkongressen 2024

To smilende kvinner som står foran tre informasjonsplakater. Plakatene er fra Askøy kommune og omhandler helsetjenester.
Helsesykepleierne Randi Hagenes og Hilde Bøyum Knudsen presenterte to av Askøy kommunes tilbud.

Askøy kommune fikk muligheten til å vise frem to av sine unike helsestasjonstilbud på den nasjonale Helsesykepleierkongressen i Trondheim 17.-19. september 2024.

Kongressen, som samlet over 600 helsesykepleiere fra hele Norge, ble en arena der Askøy kunne dele sin ekspertise og innovative tilnærminger til helsefremmende arbeid.

Ammeveiledning og "Bli tørr" vekker interesse

Helsesykepleierne Hilde Bøyum Knudsen og Randi Hagenes presenterte kommunens spesialiserte tilbud innen "Ammeveiledning" og "Bli tørr veileder". Disse tjenestene, som Askøy kommune har tilbudt i flere år, skilte seg ut som unike blant landets kommuner.

Interessen for våre tilbud var overveldende. Mange kongressdeltakere ønsket mer informasjon om hvordan vi arbeider," forteller de to helsesykepleierne.

Deling av kompetanse og inspirasjon

Kristin Occhipinti, leder for Familiehelsetjenesten i Askøy kommune, understreker betydningen av å dele slik kompetanse:

Det er viktig at vi kan inspirere andre kommuner med våre vellykkede tiltak. I 2023 fikk 55 familier spesialisert ammeveiledning, mens over 40 fikk hjelp av vår 'Bli tørr veileder'.

Effektiv ressursutnyttelse gjennom spisskompetanse

Occhipinti påpeker også de organisatoriske fordelene:

- Ved å ha spisskompetanse på ulike områder, sikrer vi ikke bare høy kvalitet i tjenestene, men frigjør også tid for andre helsesykepleiere. Dette gjør arbeidet vårt mer effektivt og ressursbesparende.

Askøy viser vei i innovativ helsetjeneste

Askøy kommunes presentasjon på kongressen, som ble åpnet av helseminister Jan Christian Vestre, viser kommunens dedikasjon til innovative og effektive helsetjenester for sine innbyggere.

En dame som holder et bilde/diplom

Randi Hagenes ble under Helsesykepleierkongressen 2024 kåret til årets «Helsesykepleierkollega»

To damer på en scene, den ene deler ut diplom og innrammet bilde til den andre

Journalist:
Dag Folkestad