Askøy på langs

Askøy på langs er ca 37 km i variert terreng, over øyens høyeste punkter, gjennom de tetteste skoger fra sentrale Kleppestø til målgang på naturskjønne Herdla.

Med  Askøy på langs  ønsker vi å sette Askøy på turkartet og ønsker at så mange som mulig skal få øynene opp for den flotte naturen vi har på Askøy.

Askøy på Langs foregår i mai hvert år.

Strender og badeviker

Naturen på Askøy er rik på kontraster. I øst er den rik og frodig med skog og eng – i vest og nord mer forblåst med store lyngmarkområder.

Øya har mange lune viker som gir plass til badeliv og havn for båtfolket. Fiskemulighetene er mange både i ferskvann og i sjøen – fra land eller i båt. Blant områdene i Askøy vil vi spesielt nevne Kollevåg, Solnes og Skorpo med holmer.

Askøy Turlag

Askøy Turlag arbeider for å legge forholdene til rette for et enkelt, aktivt, allsidig og naturvennlig friluftsliv. De arrangerer kurs og turer som er tilpasset forskjellige grupper; alt fra trilleturer med små barn til turer og trim for folk som nærmer seg 100 år.

Herdla fort

Herdla er et viktig og populært turmål og en regional reiselivsdestinasjon. Herdla fort er etablert som et friluftsområde med ulike opplevelseskvaliteter. Mange benytter de lange rullestein strendene ( Vestrefjæra) på vestsiden av Øyen og (Valen) på nordøst siden.

Siglingavatnet

Siglingavatnet - friluftsparken på Askøy utvikles med turveier, lysanlegg, turstier og ulike opplevelseskvaliteter, som blant annet kanoutleie og kulturminner.

Det er en grusvei på totalt 5.2.kilometer, og det er gjort avtale om at parkering ved Heiarvang Grendahus på Nordre Haugland kan benyttes.

Turforslag og kart på Askøy

Krokåsdalen
Parkering ved Norrønaheimen. Gå så litt tilbake på fortau. Opp sti til broen og krysser denne, Herfra asfaltert vei ca 2,5 km til enden ved Krokåsvågen. Lett tur, også barnevogn.

Herdla Fort
God parkering ved Herdla fort. Går derfra over marken ned til skytebanen, gjennom denne langs stranden og opp igjen til fortet. Så nordover nesten ned til torpedobatteriet hvor det er et gammelt utsikts punkt formet som en soldathjelm. Videre ned til stort kanonbatteri, opp igjen og videre til et "amfi" med statue over båten Zeeplog. Deretter til tunnel og "krater" som vil bli konsertsal når det er ferdig, og videre over haugen til parkeringsplassen.

Lille Fauskanger
Parkering langs veien like før kaien på Fauskanger. Stien går i lett kupert terreng nordover mot Lille Fauskanger til man treffer traktorvei ved en hytte. Deretter asfaltert vei et stykke gjennom bebyggelsen før man tar til høyre opp en bratt bakke. Herfra videre på god sti.

Kjerrgarden
Parkering på Kjerrgarden Skogeigarlag sin tømmerplass. Derfra sørover på skogsvei ca en km og deretter sti østover til riksvei og krysser denne. Videre nordover på grusvei hvor vi tar til venstre opp til Kjerrgardstårnet. (Skiltet). Herfra vestover på sti ned til riksveien igjen. Denne krysses og gå videre sørover på skogsvei tilbake til utgangspunktet.

Åsebøåsen
Parkering ved "asfaltverket" Går så tvers over veien. Følg denne til broen over elven som kommer fra Kistetjønn. Her deler stien seg.Ta til høyre langs traktorvei et lite stykke. Tar av fra denne og inn i skogen. Følger så oppover i skogen til vi møter traktorvei og følger den videre.

Tveit
Parkering ved Tveit skole (Når det er skolefri) Går derfra litt østover langs hovedveien for deretter å gå gjennom boligfeltet og inn på sti i skogen. Denne går nordover til Annfinnåsen. Derfra bratt ned igjen og direkte tilbake til vestlig punkt på boligfelt og tilbake til parkeringsplass..

Rundtur Hanøy
Parkering i Kollevåg. Deretter tilbake til hovedveien. Følger så denne til Hanøytangen. Videre til veien som går til Ramsøy. Derettetr østover tilbake til utgangspunktet.

Fjellvatnet
Parkering ved enden av Fjellvatnet.(Lien Ask). Går så et par hundre meter mot Haugland og tar opp til høyre. Etter ca 200 meter tar vi til høyre og følger denne veien til vi møter Haugland-Ask veien igjen.

Ørnanipa
Parkering på Solnes friluftsområde. Går deretter tlbake til hovedveien, litt sørover denne og inn Svaene til høyre. Følger så Svaene så langt veien går. Stien i skogen går så på nedsiden av nytt hus og svinger mot venstre. Følger så sti til Ørnanipa. Samme vei tilbake.

På Ut.no kan du finne flere turforslag og turmål