Skip to main content

Les om barnevernets viktige oppgaver og hvordan du kan bidra.

                                                                                                                             

Vi er der for å hjelpe

Barneverntjenesten trer inn når et barn, på grunn av utfordringer i hjemmet eller av andre grunner, trenger ekstra støtte.
Målet er å tilby gode hjelpetiltak, som kommer både barnet og familien til gode. Ved å fokusere på hva som er best for barnet, sikrer vi at støtten gis på en måte som er trygg og hensynsfull, uten å virke overveldende.


Hvem kan melde fra?

Alle som er bekymret for et barns velferd, har mulighet til å kontakte barneverntjenesten enten via telefon eller brev. Dette kalles en bekymringsmelding.

Hva skjer etter en melding er sendt?

Innen en uke etter at barneverntjenesten mottar en bekymringsmelding, vurderes det om det er nødvendig å undersøke familien nærmere. Dersom barneverntjenesten finner at de ikke kan bistå familien, vil saken bli henlagt, og familien informeres om andre hjelpeinstanser de kan kontakte.


Undersøkelsesfasen

Hvordan er prosessen?

Når en bekymringsmelding tas til følge, innledes en undersøkelse for å forstå familiens situasjon bedre. Denne fasen kan vare opp til tre måneder, hvor barneverntjenesten samler inn informasjon fra barnet, familien, og relevante tredjeparter som helsestasjon, skole, og politi.

Mulige utfall

Dersom det under undersøkelsen viser seg at barneverntjenesten ikke kan tilby passende hjelp, eller hvis familien avviser hjelpen, kan saken bli henlagt.


Tilbud om hjelp

Hva slags hjelp kan tilbys?

Barneverntjenesten kan foreslå ulike former for støtte, som:

  • Familieveiledning
  • En trygg voksen barnet kan snakke med
  • Støttekontaktgrupper med fokus på hyggelige aktiviteter
  • Besøkshjem for helgeopphold

En individuell hjelpeplan utarbeides i samarbeid med familien, og alle parter har rett til å motta denne planen skriftlig. Samarbeidet kan avsluttes når som helst av både barn over 15 år og foreldre.


Rettigheter og klagemuligheter

Vedtaksbegrunnelse og klageprosess

Familien har rett til en skriftlig begrunnelse for alle vedtak. Vedtak kan klages inn for fylkesmannen, enten det gjelder avslag på hjelp eller uenighet om typen hjelp som tilbys.

Tiltak ved alvorlig omsorgssvikt

I tilfeller hvor det vurderes at barnet lever under alvorlig omsorgssvikt, kan Fylkesnemnda for barnevern og sosiale saker treffe vedtak om omsorgsovertakelse mot foreldrenes vilje. Dette kan innebære at barnet plasseres i fosterhjem eller institusjon. Foreldre og barn over 15 år har rett til dekning av advokatutgifter i slike saker.


Fant du det du lette etter?

Det var dumt, kan du hjelpe oss med å forstå hva du var på utkikk etter?

Det var dumt, kan du hjelpe oss med å forstå hva du var på utkikk etter?