Bli støttekontakt og bidra med positive opplevelser og utvikling, og være en viktig person i et annet menneskes liv.

Støttekontakt er en kommunal tjeneste for personer som trenger hjelp til å få en aktiv og sosial fritid.

Støttekontakten kan tilby sosialt samvær og følge til ulike typer fritidsaktiviteter. Innholdet i tjenesten tilpasses ønsker, behov og forutsetninger hos mottakeren.

Mange som venter på støttekontakt

Per i dag er det mange barn, unge og voksne som venter på å få en støttekontakt. Personer i ulike aldersgrupper som har ulike utfordringer.

Saksbehandlerne i kommunen gjør en grundig vurdering av hvilket oppdrag som kan passe for akkurat deg.

Hvor ofte?

De fleste av oppdragene innebærer oppdrag på mellom 3 og 6 timer i uken.

Hva kan man gjøre?

Forslag til aktiviteter man kan gjøre sammen kan være å

• gå på tur
  • lage mat
  • kino
  • lekeland
  • eller bistand til å bli introdusert for nye fritidsaktiviteter.

Noen trenger også bistand til å trene på målrettede og hverdagslige gjøremål som ellers kan være utfordrende å gjennomføre på egenhånd.

Hvilke krav stilles?

For å bli støttekontakt må du være fylt 18 år. Du trenger ingen spesiell faglig bakgrunn, opplæring og veiledning blir gitt av saksbehandler. Du bør være sosialt engasjert og ha evnen til å finne på aktiviteter og finner glede i å hjelpe andre mennesker.

For å skape stabilitet for brukeren, bør du kunne binde deg over en lenge periode.

Send søknad

Virker dette interessant, send oss en søknad. Der kan du også lese mer om det å være støttekontakt: