Sist oppdatert: 20. august 2024
Opprettet dato: 20. august 2024

Gang- og sykkelveien i Kvernhusdalen er åpnet

Åpningsseremoni på en regnfull dag. En mann i mørk frakk og kjede rundt halsen står i midten og holder en blå bånd, klar til å klippe det. En person holder en paraply over ham. To menn i gule refleksvester holder hver sin ende av båndet. I bakgrunnen ses en våt vei omgitt av grønne trær og busker.
Ordfører Yngve Fosse lot ikke været stoppe åpningen av den nye gang- og sykkelveien gjennom Kvernhusdalen (foto: Dag Folkestad/Askøy kommune).

20. august 2024 ble den nye gang- og sykkelveien gjennom Kvernhusdalen åpnet. Det blir en viktig bit av sykkelveinettet mellom Ravnager, Strusshamn og Kleppestø.

Til tross for at selve åpningen ble holdt ved Kleppe vannrenseanlegg, valgte himmelen å åpne noen ekstra sluser. Men regnet la ingen demper på åpningen, som innehold både barnesang fra Haugen barnehage, taler og snorklipp ved ordfører Yngve Fosse, kake (ikke blautkake...), is og blomster.

Miljøløfteprosjekt åpnet

Se video nederst i artikkelen av åpningen. Her kan du også se film fra luften hvordan veien var før og hvordan det har blitt. Askøy24 har satt sammen filmen.

Vi gjengir også talen til ordføreren skriftlig:

Kjære alle sammen. I dag åpner vi det første av Askøy kommune sine miljøløfteprosjekter.

Miljøløftet er et samarbeid mellom stat, fylket og kommunene i Bergensregionen om nullvekstmål i biltrafikken. Skal vi klare å oppnå dette må vi jobbe for at flere kan både gå, sykle og ta kollektivt til jobb og aktiviteter. Prosjektet i Kvernhusdalen er et steg på veien.

Bakgrunnen for utbedring i Kvernhusdalen er å få på plass gang og sykkelsti og på den måten sikre en bedre sammenkobling av gang og sykkelnettet vårt mellom Ravnanger og Kleppestø. Oppgraderingen her vil og gi bedre og tryggere vei for de skoleelevene så går her og for beboerne.

Prosjektet har vært et samarbeidsprosjekt mellom samferdsel og Vann og avløp. Det har vært sterkt behov for oppgradering av VA anlegget i området og det å kunne kjøre slike prosjekter samtidig er en besparelse for kommunen.

Takk for et vel gjennomført prosjekt med godt samarbeid mellom avdelingene i kommunen og god dialog med naboer i Kvernhusdalen. Til lykke med ny vei til dere som bor her i Kvernhusdalen og til dere som nå får en bedre vei til skole og jobb.

Journalist: