Skip to main content

Elever har rett på et trygt og godt skolemiljø, som fremmer helse, inkludering, trivsel og læring.

                                                                                                                             

Trygt og godt skolemiljø

Skolen skal jobbe kontinuerlig for at elevene har et trygt og godt skolemiljø, og forebygge at det oppstår situasjoner som gjør at elevene ikke har det trygt og godt (se Opplæringslova kapittel 12).

Skolen må vurdere om miljøet fremmer helse, inkludering, trivsel og læring ved å observere hvilke virkninger det forebyggende arbeidet har på elevene og miljøet. Skolen kan derfor gjennomføre anonyme og ikke-anonyme undersøkelser blant elevene uten samtykke fra foreldre (se forskrift til Opplæringslova §20-5).

Følge med og gripe inn

Alle som arbeider på skolen, skal følge med på hvordan elevene har det, og om mulig gripe inn dersom noen krenker en elev. Alle som arbeider på skolen, skal melde fra til rektor dersom de får mistanke om eller kjennskap til at en elev ikke har et trygt og godt skolemiljø. Det gjelder også når en elev selv sier at hun eller han ikke har det trygt og godt. Skolen skal snarest undersøke saken og rette opp situasjonen med egnede tiltak.

Aktivitetsplan

Skolen skal lage en skriftlig plan for tiltakene i en sak. I planen skal det stå:

  • hvilket problem tiltakene skal løse
  • hvilke tiltak skolen har planlagt
  • når tiltakene skal gjennomføres
  • hvem som skal gjennomføre tiltakene
  • når og hvem som skal evaluere tiltakene

Fant du det du lette etter?

Det var dumt, kan du hjelpe oss med å forstå hva du var på utkikk etter?

Det var dumt, kan du hjelpe oss med å forstå hva du var på utkikk etter?