Ta vare på miljøet: riktig håndtering av farlig avfall og nedgravde oljetanker på Askøy.

Farlig avfall

• Dette er avfall som kan gjøre stor skade på naturen og mennesker, og derfor må leveres inn til et godkjent returpunkt for forsvarlig behandling.
  • På Askøy er dette Miljøstasjonen på Ravnanger.
  • Tjenesten er gratis for privatpersoner – opp til 1 000 kg pr år – inkluderer impregnert trevirke og asbest.
  • Askøy er en av 9 eierkommuner i Bergensområdets interkommunale renovasjonsselskap (BIR).

Nedgravde oljetanker

Mellom 1950 – 1980 var det ganske vanlig å installere oljefyr/kamin i bolighus, med en nedgravd oljetank utenfor huset. Fra januar 2020 ble det forbudt å bruke fossil fyringsolje og parafin til oppvarming av private boliger og næringsbygg.

• Tomme» oljetanker vil som regel likevel alltid inneholde en liten oljerest.
  • Tankene blir eldre og eldre, og faren for forurensing øker dersom ikke eieren jevnlig kontrollerer tanken.
  • Dette er eierens ansvar.
  • Det er registrert over 500 nedgravde oljetanker ved bolighus på Askøy.
  • Lekkasje fra gamle oljetanker er et lokalt miljøproblem, og kan føre til forurensing av grunn og grunnvann.
  • Ved lekkasje fra tanken er det eier som er ansvarlig og som må dekke kostnader for å rette opp uhellet på egen og eventuelt andres grunn.

Vil du fjerne oljetanken?

Informasjon om fjerne oljetank

Forurenset grunn

Ingen må ha, gjøre eller sette i verk noe som kan medføre fare for forurensning (forurensingslovens §7). Dette gjelder også forurensing i grunnen. Dersom noen ønsker å grave eller bygge på et område hvor det kan være mistanke om forurensing, må området undersøkes før det graves eller bygges, og regelverket må følges.

Miljødirektoratet, tiltakshavers sitt ansvar