Formål

• Energi- og klimaplan for Askøy kommune er et politisk styringsdokument, vedtatt 4. mai 2011, og gjelder for perioden 2011 – 2014/2020.
  • Handlingsdelen ble siste gang rullert 21. februar 2014.

pdf Energi- og klimaplan 2011-2014/2020 for Askøy kommune (1.70 MB)

pdf Energi- og klimaplan 2011-2014/2020 - Handlingsdelen 2014 (828 KB)

Visjon og hovedmål

• Askøy kommune har visjon om å bli klimanøytral i 2040.
  • Hovedmål for 2020 i planen er at de direkte klimautslippene ikke skal overstige 1 tonn per innbygger og at det totale klimautslippet på Askøy ikke overskrider 31 500 tonn CO2 span ekvivalenter.
  • Dette gir en reduksjon på 30 % fra 1991 utslippet.

Planen har 4 delmål

1. Energibruk: Askøy kommune vil arbeide for å stimulere til effektiv energibruk, redusere økningen i energiforbruket, stimulere til økt bruk av fornybare og alternative energikilder, samt at fossilt brensel skal utfases. Energibruk i kommunal bygningsmasse skal reduseres med minimum 10 % i planperioden.
  2. Klimautslipp/transport: Askøy kommune skal arbeide for å redusere transportomfanget gjennom areal- og transportplanlegging som er samordnet med regionale aktører, Bergen kommune og nabokommunene i vest.
  3. Klimaendringer og klimatilpasning: Askøy skal arbeide for å være forberedt i forhold til mulige klimaendringer, gjennom føre-var prinsippet og fokus på sikkerhet.
  4. Avfall og forbruk: Askøy kommune skal gjennom aktivt eierskap i BIR sikre klima- og brukervennlige avfallsordninger lokalt. Mengden avfall skal reduseres og det skal tilrettelegges for økt kildesortering.

Utslipp fra veitrafikk er den største utslippskilden av klimagasser på Askøy.

I 2008 slapp hver innbygger i Askøy ut om lag 2 tonn klimagasser.