Skip to main content

Pedagogisk psykologisk tjeneste (PPT) hjelper barnehager og skoler med kompetanse- og organisasjonsutvikling.

                                                                                                                             

Dette er viktig for å tilrettelegge for barn i førskolealder og elever i grunnskolen. Målet er at barn og unge skal få hjelp innenfor det vanlige tilbudet.

Vi samarbeider også med Voksenopplæringen for å støtte voksne på grunnskolenivå.


Hva gjør vi?

Vi er ansvarlig for å utarbeide sakkyndig vurdering, der loven krever det, samt bistå og hjelpe barnehager og skoler med kompetanse og organisasjonsutvikling.

Dette er viktig slik at det tilrettelegges for barn i førskolealder og elever i grunnskolen.

Inkludering

Inkluderingsperspektivet står sentralt i det pedagogiske utviklingsarbeidet i barnehage og skole. Det er et mål at barn og unge i hovedsak skal kunne ivaretas innenfor det allmennpedagogiske barnehagetilbudet/den ordinære opplæringen i skole.

PPT samarbeider også med Voksenopplæringen i forhold til voksne på grunnskolenivå.

Videregående og lærling

Er du elev i videregående opplæring, eller lærling, er rette instans OT/PPT (fylkeskommunen).

PPT er kommunens lovpålagte sakkyndige instans, jfr. Opplæringsloven § 11.13 og Barnehageloven § 33.

Du kan lese mer om PP-tjenesten på UDIR sine sider.

.

Sakkyndig vurdering

En sakkyndig vurdering er en vurdering som PPT gjør om de særlige behovene som en elev har. Denne vurderingen må foreligge før det fattes enkeltvedtak og en elev kan motta spesialundervisning.

For at PPT skal kunne utarbeide en sakkyndig vurdering vil det i de fleste tilfeller være behov for møter med foresatte og barnehage eller skole, observasjoner og eventuelt testing og kartlegging av barn og elever/voksen.

Diagnoser satt av spesialisthelsetjenesten utløser ikke automatisk rett til spesialpedagogisk hjelp i barnehage /individuelt tilrettelagt opplæring (ITO).

PPT må vurdere hvert enkelt barns/elevs funksjonsnivå med tanke på tilfredsstillende opplæringsmuligheter i barnehage og skole.

Sakkyndig vurdering tar alltid stilling til

  • barnets/elevens utbytte av opplæringen
  • hvorfor barnet/eleven ikke har/kan få et tilfredsstillende utbytte
  • realistiske opplæringsmål i barnehage eller skole
  • hvilke tiltak som kan gi et tilfredsstillende utbytte av opplæringen
  • hvilken organisering og kompetanse de voksne bør ha.

I etterkant av en eventuell sakkyndig vurdering fattes enkeltvedtak av Sektor barnehage, ved pedagogiske støttetjenester. eller rektor i grunnskolen.

Hvordan henvise til PPT?

Foresatte, elever over 15 år i grunnskolen, barnehager og skoler kan ta kontakt med PPT for råd og veiledning. Se kontaktinformasjon nederst på siden.

Voksne med behov for spesialundervisning på grunnskolens område kan også ta kontakt med PPT, eller få bistand av Askøy lærings- og integreringssenter (voksenopplæringen).

Ifølge kommunale rutiner om henvisning til PPT, bør en henvisning være et samarbeid mellom foresatte og barnehage/skole. Dette med bakgrunn i at barnehage/skole skal sette inn i og prøve ut tiltak før en eventuell henvisning til PPT.

Rutiner for dette finner barnehager og skoler i kommunens Kvalitetssystem.

Søknad om utsatt eller fremskutt skolestart skal sendes Sektor skole ved skolesjef.

Tverrfaglig samarbeid

PPT Askøy samarbeider systematisk med alle barnehager og skoler gjennom faste samarbeidsforum og nettverk eller prosjekter for å utvikle det ordinære tilbudet til barn og unge.

PPT samarbeider også med andre tjenester i kommunen, blant annet Sektor barnehage og Sektor skole, ORIGO, Helsesykepleiertjenesten, Barneverntjenesten og andre.

Av eksterne tjenester samarbeider vi med blant annet Spesialisthelsetjenesten (BUP, HABU), STATPED Vest og andre PPT-kontorer i regionen.

Skjema og lenker
  • Henv.skjema bhg/ foresatte med barn i førskolealder (KOMMER)
  • Henv.skjema voksne (KOMMER)
  • Henv.skjema foresatte med elever i grunnskolen (KOMMER)

Veileder for tilpasset opplæring og individuell tilrettelegging

Veilederen Spesialpedagogisk hjelp

Kvalitetskriterium i PP-tenesta

Tilpasset opplæring


Fant du det du lette etter?

Det var dumt, kan du hjelpe oss med å forstå hva du var på utkikk etter?

Det var dumt, kan du hjelpe oss med å forstå hva du var på utkikk etter?