Skip to main content
Sist oppdatert: 20. desember 2024
Opprettet dato: 20. desember 2024

Plan 213 - Kleppestø Sentrum - Planprogram til offentlig ettersyn og høring


Kommunedirektørens innstilling: Forslag til planprogram, datert 20.11.24, legges ut til offentlig ettersyn og oversendes samtidig til berørte høringsinstanser for uttale, jf. plan- og bygningsloven § 12-9.

Sammendrag

Det vises til UTM vedtak 30.05.24, som legger rammer for reguleringsendring av plan 213 – Kleppestø sentrum - Områderegulering. Det kommer frem av vedtaket at både desentrale parkeringsplasser og parkeringsanlegg i fjell skal utredes i planarbeidet.

Det legges videre til grunn at løsning med tunnel ikke skal utredes videre.

Reguleringsendringen utløser krav om konsekvensutredning (KU). For vurdering av KU, se vedlagte planprogram på arealplaner.no.

Planprogrammet baserer seg på et alternativ som sammenlignes med 0-alternativet.

I planprogrammet fremgår det at det er to tema som skal konsekvensutredes:

  • Grunnforrensning
  • Trafikk, mobilitet og parkering

Kommunedirektøren foreslår å legge ut planprogrammet til offentlig ettersyn og høring.

Utvalg for teknikk og miljø 05.12.2024

Behandling

Vidar Davidsen (H) ba utvalget vurdere hans habilitet jf. kommuneloven § 11-10, jf. forvaltningsloven § 6 første ledd bkst. b), og fratrådte.

Vara Lene Utkilen (H) tiltrådte.
Karoline Salamonsen (AP) tiltrådte som leder.

Avstemming habilitet:

Vidar Davidsen: Enstemmig inhabil

Kristian Fossum (AL) fremmet kommunedirektørens innstilling.

Vivian Veum (INP) fremmet følgende tilleggsforslag: Kleppestø kai og utviklingen av denne som sentralt nøkkelområde for hele planen bør behandles for seg. Dermed foreslår jeg at denne tas ut som egen plan.

Avstemming

Kommunedirektørens innstilling: Enstemmig.

Vivian Veums tilleggsforslag:
For: 1st. (1(-))
Mot: 10st. (3H,2FRP,1V,1AL,1SV,2AP)

Vedtak

Forslag til planprogram, datert 20.11.24, legges ut til offentlig ettersyn og oversendes samtidig til berørte høringsinstanser for uttale, jf. plan- og bygningsloven § 12-9.

Avgjøres av: Utvalg for teknikk og miljø

Behandles i følgende utvalg: Utvalg for teknikk og miljø

Videre saksgang:

Planprogrammet legges ut på offentlig ettersyn og høring i minimum 6 uker. Innspill og uttaler fra høringsperioden vil bli vurdert før planprogrammet fastsettes.

Saksopplysninger:

Gjeldende plan 213 – Kleppestø Sentrum – Områderegulering ble vedtatt av kommunestyret den 01.02.2018, sak 4/18. Planen har krevende rekkefølgekrav som gjør det utfordrende å realisere utvikling av Kleppestø.

Med bakgrunn i dette har utvalg for teknikk og miljø (UTM) vedtatt i møte den 30.05.24, sak 62/24, å starte arbeidet med en reguleringsendring av plan 213. Det ble vedtatt følgende:

«UTM ber kommunedirektøren starte det formelle prosessen med reguleringsendring av plan 213 - områderegulering. Parkeringsanlegg i fjell skal arbeides videre med i reguleringsendringen. Det vurderes løsning med utkjørsel på både øst og vestsiden for å unngå gjennomkjøring. Flere parkeringsanlegg bør komme i tillegg for å redusere unødig trafikk inn mot sentrum av Kleppestø. Plan 510 - Områdeplan Kleppestø sentrum avsluttes.»

I arbeidet med reguleringsendringen legges det også til grunn at løsning med avlastningstunnel i gjeldende plan ikke skal videreføres.

Med bakgrunn i ovennevnte vedtak, er det startet opp planarbeid for reguleringsendring av plan 213. Reguleringsendringen medfører krav om planprogram og konsekvensutredning (KU). For vurdering av KU, se vedlagte planprogram.

Det skal utredes et alternativ som skal vurderes i konsekvensutredningen: Reguleringsendring av plan 213 i henhold til UTM sitt vedtak

Nullalternativet brukes som sammenlikningsgrunnlag når det vurderes hvilken påvirkning en plan eller et tiltak vil ha.

Nullalternativet i dette tilfellet tar utgangspunkt i en utvikling av Kleppestø i henhold til gjeldende plan 213. Dette vil bety at infrastruktur og rekkefølgekrav løses i tråd med gjeldende plan, noe som er vanskelig å gjennomføre i praksis.

Reguleringsendringen skal vurdere parkering desentralt og sentralt, herav også i Løfjellet. Klampavikvegen og Florvågvegen skal detaljreguleres i reguleringsendringen. Reguleringsbestemmelsene skal gjennomgås på nytt, med vekt på rekkefølgekravene, slik at planen er gjennomførbar ved en trinnvis utbygging. Tunnel mellom Solhola og Klampavika skal tas ut av planen.

Planprogrammet beskriver også gjeldende planer, føringer og retningslinjer, samt utredningstema som skal konsekvensutredes. Krav om ROS-analyse er også beskrevet.

Videre gjør planprogrammet rede for hensikten med planarbeidet, planprosessen, og gir en beskrivelse av medvirkning. Det er også utarbeidet et forslag til fremdriftsplan for planarbeidet. Planprogrammet vil bli lagt ut på offentlig ettersyn og høring samtidig som det varsles oppstart av reguleringsendring for plan 213. Det vil samtidig bli kunngjort at planarbeidet med plan 510 er avsluttet.

Vurdering:

Målet med reguleringsendringen er at Kleppestø skal kunne utvikles til et sentrum der det er attraktivt for mennesker å bo, møtes og arbeide, og der myke trafikanter prioriteres.

Gjeldende plan 213 for Kleppestø, har krevende rekkefølgekrav. Blant annet gjelder det utbygging av avlastningstunell mellom Solhola og Klampavika. Dette kravet gjør det vanskelig å satse på utvikling av Kleppestø på grunn av kostandene dette vil medføre. Reguleringsendringen vil se på løsninger som kan lette rekkefølgekravene, samt se på nye desentrale parkeringsløsninger. Dette kan gjøre det mulig å realisere nye utbyggingsområder på en bedre og mer forutsigbar måte.

Det legges følgende forutsetninger til grunn for reguleringsendringen.

  • Nye rekkefølgekrav
  • Vurdere nye løsninger for mobilitet, parkering og trafikk
  • Tunnel mellom Solhola og Klampavika tas ut av planen
  • Utarbeide trafikkanalyse som ser hovedvegnettet på Askøy i sammenheng
  • Utarbeide en mobilitetsanalyse som ser på løsninger for alle trafikantgrupper
  • Utarbeide løsninger for å bedre forholdene for myke trafikanter i Kleppestø

Arbeidet med utredningstema i planprogrammet har tatt utgangspunkt i KU for gjeldende plan 213. Det er gjort en vurdering om de ulike temaer i KU er godt nok utredet i forhold til de endringene som reguleringsendringen legger opp til. Det er da konkludert med at følgende tema krever ny KU:

  • Grunnforurensning
  • Trafikk, mobilitet og parkering

Se ellers tabellen i kapittel 4.1. Her fremgår det også hvilke temaer som trenger nye rapporter og hvilke temaer som kun kan omtales i planbeskrivelsen. Begrunnelse for vurderingen går også frem av tabellen. For utfyllende beskrivelse av hvert tema, se kapittel 4.

Folkehelseperspektiv:

Planarbeidet har søkelys på fremme myke trafikanter, kollektiv, sykkel og gange. Dette vil kunne stimulere til økt bruk av disse elementene. Noe som igjen kan føre til mindre utslipp fra biler. Dette er en folkehelsegevinst som er positivt for alle.

Planprogram

Plan 213 - Kleppestø Sentrum finner du på arealplaner.no


Journalist:
Dag Folkestad

Fant du det du lette etter?

Det var dumt, kan du hjelpe oss med å forstå hva du var på utkikk etter?

Det var dumt, kan du hjelpe oss med å forstå hva du var på utkikk etter?