Sist oppdatert: 30. september 2024
Opprettet dato: 30. september 2024

Utvidet høringsfrist og ny gjennomgang av skolestrukturplanen

Luftfoto av et skoleområde eller idrettsanlegg i et landlig område. I forgrunnen ses en stor parkeringsplass med flere biler. Sentrum av bildet viser flere store bygninger som ser ut til å være skolebygninger eller idrettshaller, omgitt av grønne områder. Det er en rød løpebane til venstre i bildet, sannsynligvis en friidrettsbane. Bak bygningene strekker det seg et boligområde med spredte hus. I bakgrunnen ser man skogkledde åser og fjell som strekker seg mot horisonten under en klar blå himmel. Landskapet gir inntrykk av å være typisk norsk eller skandinavisk natur.
(Illustrasjonsfoto Ravnanger ungdomsskole. FOTO: Yngve Johnsen/Askøy kommune.)

Utvalg for oppvekst og levekår har besluttet å forlenge høringsfristen for skolestrukturplanen og ber om en grundig gjennomgang av tallgrunnlaget.

Høringsfristen forlenges

Utvalget har vedtatt å utsette høringsfristen med to uker, til 15. oktober 2024. Dette gir innbyggerne mer tid til å komme med innspill til den foreslåtte skolestrukturplanen.

Ny kvalitetssikring av tallgrunnlaget

Kommunedirektøren er bedt om å:

• Kvalitetssikre og justere saksgrunnlaget etter høringsrunden
  • Oppsummere innspill og spørsmål/svar
  • Oppdatere og kvalitetssikre tallgrunnlaget

Ny skriftlig tilleggshøring

På grunn av oppdateringer i grunnlaget, vil planen sendes ut på en ny skriftlig høring. Denne vil ha en frist på tre uker.

Fokusområder for revidering

Utvalget ber spesielt om at følgende punkter vurderes i et revidert saksgrunnlag:

1. Kostnader for midlertidige bygg ved Ravnanger Ungdomsskole og Follese Skole
  2. Utgifter til skoleskyss basert på nåværende tilstand for trygg skolevei
  3. Økte kostnader til renhold, drift og vedlikehold ved betydelig økt elevtall
  4. Utgifter og forutsetninger knyttet til språkdeling og klasser med få elever

Viktigheten av grundig arbeid

Utvalget understreker at dette er en sak av stor betydning, og det er avgjørende at tallgrunnlaget er kvalitetssikret og tydelig forklart. Blant annet skal kostnader til oppføring av midlertidige bygg ved Ravnanger Ungdomsskole og Follese Skole, kostnader til skoleskyss, merkostnader til renhold, drift og vedlikehold, samt kostnader knyttet til språkdeling vurderes i et revidert saksgrunnlag.

Journalist: