Sist oppdatert: 17. oktober 2024
Opprettet dato: 17. oktober 2024

Informasjon om vaksine mot influensa og korona

Eldre mann som får en sprøyte i armen av en dame i hvit frakk
(Illustrasjonsfoto)

Ønsker du å vaksinere deg mot influensa for sesongen 2024/2025? Her finner du mer informasjon fra smittevernlege Lotte Wilhelmsen Silnes:

Når kan jeg ta vaksinen?

Vaksinene er tilgjengelig fra uke 42 (etter 14. oktober 2024).

Hvor kan jeg ta vaksinen?

• Har du fastlege på Askøy kan du få alle vaksinene hos fastlegen din. Ta kontakt med fastlegekontoret for time til vaksine.
  • På apotek, dersom du har fastlege i annen kommune kan du ta vaksinen på apotek. Her er en liste over hvilke apotek på Askøy som tilbyr vaksinering.
  • Barn får tilbud om vaksine hos fastlegen sin (har du barn i risikogruppe anbefales barnet vaksine!)

Hvem bør vaksinere seg mot influensa?

Sesonginfluensavaksine anbefales til personer som har økt risiko for alvorlig sykdom og komplikasjoner ved influensasykdom. Dette gjelder:

• Beboere i omsorgsbolig og på sykehjem
  • Alle over 65 år
  • Gravide etter 12. svangerskapsuke (2. og 3. trimester). Vaksinasjon i 1. trimester kan vurderes dersom den gravide har tilleggssykdommer som gir ytterligere økt risiko.
  • Prematurt fødte barn, særlig barn født før uke 32 i svangerskapet, fra 6 måneder (kronologisk alder) til 5 år.
  • Barn og voksne med:
    • kronisk lungesykdom (inkludert astma),
    • hjerte- og karsykdom (annet enn velregulert høyt blodtrykk)
    • diabetes type 1 og 2
    • leversvikt eller nyresvikt
    • kronisk nevrologisk sykdom eller skade, spesielt personer med nedsatt lungekapasitet og/eller hostekraft
    • nedsatt immunforsvar som følge av sykdom eller behandling av sykdom (f.eks. organtransplanterte, kreft, HIV, reumatoid artritt og andre sykdommer)
    • svært alvorlig fedme (KMI over 40)
    • annen alvorlig og/eller kronisk sykdom der influensa utgjør en alvorlig helserisiko, etter individuell vurdering av lege (f.eks. personer med medfødte kromosomavvik, genetiske syndromer og sammensatte kromosomavvik som ikke er klassifisert annet sted)

I tillegg anbefales influensavaksine til:

• Helsepersonell og andre ansatte i helse- og omsorgstjenesten som har nær kontakt med pasienter ved behandling eller pleie
  • Personer som bor sammen med (eller er tilsvarende nære) immunsupprimerte
  • Svinerøktere og andre som har regelmessig kontakt med levende griser.
  • Saneringspersonale og andre som jobber med mistenkt eller bekreftet influensasyk tamfugl. For begrunnelse se egen artikkel: Sesonginfluensavaksine til personer i fjørfenæringa ved utbrudd av fugleinfluensa

Les med om hvem som anbefales vaksine på FHI sine sider: https://www.fhi.no/va/influensavaksine/influensavaksine/

Hvem bør vaksinere seg mot korona (Covid-19)?

• personer i aldersgruppen 65 år og eldre, og sykehjemsbeboere
  • personer i aldersgruppen 18-64 år som inngår i en risikogruppe
  • ungdom i aldersgruppen 12-17 år med alvorlig grunnsykdom
  • barn 6 måneder–11 år med alvorlig grunnsykdom dersom barnets lege vurderer dette som viktig
  • gravide i 2. og 3. trimester. Vaksinasjon i 1. trimester kan vurderes dersom den gravide har tilleggssykdommer som gir ytterligere økt risiko.

Vaksine for andre grupper

Enkelte, som er utenfor de gruppene som er anbefalt en ny oppfriskingsdose denne høsten, vil gjerne ha behov for, eller ønske om, oppfriskingsdose av andre årsaker. Dette kan være grunnet reise, studieopphold, familiær situasjon eller andre forhold.

Hvis dette gjelder deg, ta kontakt med apotekene på Askøy som tilbyr vaksine.

Hva koster det?

• Personer i risiko- og målgruppe for influensavaksine: Vaksinen koster 106 kr. I tillegg må en betale for selve vaksineringen. Det er opp til det enkelte vaksinasjonsstedet å fastsette pris for vaksinering.
  • Personer utenom risiko- og målgrupper må ta vaksinen på apotek. Prisen er fastsatt på apoteket.
  • Koronavaksine er gratis.

Kan vaksinen gis samtidig med andre vaksiner?

Ja, koronavaksinen kan gis samtidig med vanlig influensavaksine og vaksine mot lungebetennelse (pneumokokkvaksine). Vaksinene gis i hver sin arm.

Unntak for sykehjemspasienter og personer i omsorgsbolig: her anbefales det 1 uke mellom hver vaksine.

Journalist: