Sist oppdatert: 30. september 2024
Opprettet dato: 30. september 2024

Kommunalt tilskudd til helse- og levekårstiltak

Fire barn løper etter en fotball på en gresslette i en park. Barna har på seg gule refleksvester over sine vanlige klær. De ser ut til å være i alderen 7-10 år og inkluderer både gutter og jenter med ulik etnisk bakgrunn.
(Illustrasjonsfoto: Getty Images, Unsplash.)

Vi inviterer nå lokale aktører til å søke om tilskudd for helse- og levekårstiltak.

Formålet med tilskuddsordningen er å oppmuntre til frivillige aktiviteter innenfor Utvalg for oppvekst og levekår (UOL) sitt ansvarsområde.

Hvem kan søke?

Tilskuddet er tilgjengelig for personer, organisasjoner, lag og foreninger i Askøy kommune som driver innenfor UOL sitt arbeidsområde. Dette inkluderer blant annet:

• Helse- og sosialtjenester
  • Skole, barnehage, kultur og idrett
  • Familie- og inkludering
  • Omsorg for eldre og funksjonshemmede
  • Likestillings- og mangfoldsaker

Hva kan man søke støtte til?

Tilskudd kan gis til administrasjon og drift av lag og foreninger når virksomheten er kontinuerlig. Det gis ikke tilskudd til bygg og anlegg. Størrelsen på tilskuddet blir vurdert ut fra medlemstall, alder på medlemmene og aktivitetsnivå.

Ansvarsområder for UOL

Utvalg for oppvekst og levekår har ansvar for flere områder, inkludert helse- og sosialtjenester, skole, barnehage, kultur og idrett, familie- og inkludering, forebyggende og kurativt helse- og sosialarbeid, barnevernstjenester, utekontakt, miljøhygiene, omsorg for eldre og funksjonshemmede, dagsentervirksomhet, likestillings- og mangfoldsaker, og saker som angår innvandrere eller flyktninger.

Søknadsfrist

Søknadsfrist er 10. november 2024, og du søker via skjemaet som går til UOL.

Kriterier for tildeling av tilskudd

For å være berettiget til støtte, må søkerne oppfylle flere kriterier:

• Aktiviteten må være organisert med et styre
  • Laget/foreningen må være åpen for alle
  • Det må være kontinuerlig drift
  • Oppdatert laginformasjon må finnes i kommunens database

Hva må vedlegges søknaden?

Søknaden må inkludere:

• Budsjett
  • Lagets vedtekter
  • Liste over aktive medlemmer

Klagefrist er 3 uker fra du mottar vedtaksbrevet fra utvalget.

Folkehelseperspektiv

Kommunen understreker at støtten til lag og organisasjoner er viktig for folkehelsen. Ved å gi økonomisk støtte, kan kommunen understøtte frivilligheten og det lokale engasjementet.

Journalist: