Sist oppdatert: 25. juni 2024
Opprettet dato: 16. mai 2024

Informasjon om kikhoste fra smittevernlegen

Jente som sitter i senga med snytepapir og et vannglass
Ved kraftig og/eller langvarig hoste, bør du ta kontakt med fastlegen for å få vurdert om du skal testes for kikhoste. (illustrasjonsfoto: Ave Calvar, Unsplash)

Det har den siste tiden vært en del saker i media om kikhoste, og mange har spørsmål om sykdommen. Vi har ikke hatt utbrudd av kikhoste på Askøy, men smittetilfellene i Norge og Europa er økende.

Fakta om sykdommen

Kikhoste forekommer i alle aldersgrupper, og gir mest alvorlig sykdomsforløp hos spedbarn. I pandemiårene 2020-2022 var det en kraftig nedgang i antall tilfeller av kikhoste. Dette skyldes antageligvis smitteverntiltakene. Det er ventet at kikhoste kommer tilbake i samfunnet, og at det kan bli en kraftig økning i antall tilfeller når sykdommen først er tilbake.

Vi har god vaksinasjonsdekning i Norge, men da beskyttelsen i vaksinen kun varer noen år så blir folk fremdeles smittet og syke. Det er særlig barn under 2 år som kan bli alvorlig syke av kikhoste, og de bør i størst mulig grad beskyttes mot smitte.

Når er man smittsom?

Man er mest smittsom den første uken etter man har fått symptomer, deretter avtar smittsomheten og etter 3 uker regnes man ikke lenger som smitteførende. Det tar 7-10 dager fra man blir smittet til man utvikler symptomer (inkubasjonstiden). Sykdommen spres via dråpesmitte når man nyser eller hoster.

Når ta kontakt med fastlegen?

Ved kraftig og/eller langvarig hoste, bør du ta kontakt med fastlegen for å få vurdert om du skal testes for kikhoste. Kikhoste gir i liten grad feber, og starter som regel med rennende nese og hoste i en uke. Deretter får man langvarig kraftig hoste med typisk kiking (kraftig innpust etter hosteanfall) eller med brekninger. Dersom du har vært syk i over 1 uke og fått kraftig hoste kan du ta kontakt med fastlegen.

Skal vi behandle?

Legen vil avgjøre om du har nytte av behandling mot kikhoste, dersom du får dette påvist. Behandlingen kan beskytte mot videre smitte og gjøre deg noe fortere frisk dersom den startes innen tre uker fra symptomene startet. Behandling vil ha liten til ingen nytte etter dette.

Tiltak ved enkelttilfeller og utbrudd

Hvis du er syk med kikhoste vurderer legen om dine nærkontakter skal testes for sykdommen, få ekstra vaksine eller forebyggende behandling mot smitte. Særlig barn under 2 år må beskyttes mot smitte grunnet risiko for komplisert og alvorlig forløp. Det vil bli gitt individuelle råd ved hvert smittetilfelle.

Vaksineanbefaling

Alle voksne anbefales oppfriskningsvaksine hvert 10.år. Personer som er i kontakt med barn under 2 år har en særlig anbefaling om vaksine. Dette gjelder personer som arbeider med små barn (for eksempel barnehage eller sykehus), men også personer i nær kontakt med små barn som foreldre og besteforeldre.

Gravide får nå tilbud om vaksine i svangerskapet. Nærkontakter i samme husstand som smittetilfelle anbefales vaksine dersom det er mer enn 5 år siden siste dose. Målet med vaksinasjon er ikke å utrydde kikhoste, men å redusere forekomst og mildne sykdommen, spesielt hos barn under 2 år.

Husk god hoste- og håndhygiene, det kan hindre at sykdommer spres videre, og god håndvask kan hindre at du selv blir syk!

De fleste som er syke nå er smittet med «vanlige» forkjølelsesvirus. Vi har foreløpig hatt lite kikhoste på Askøy.

Ta kontakt med fastlegen din dersom du er syk over en uke og har utviklet kraftig hoste.

Forfatter: