Sist oppdatert: 27. august 2024
Opprettet dato: 21. august 2024

Hvem fortjener årets kulturpris og frivilligpris?

Storskjerm fra prisgalla med tekst Prisgalla 2024
Foto: Jomli Liabø

Askøy er full av mennesker som fortjener å bli hedret litt ekstra. Nå kan du være med å nominere dine favorittkandidater til Kulturprisen og Frivilligprisen 2024!

Kulturprisen og Frivilligprisen henger høyt. Prisene deles ut til askøyværinger som har betydd noe ekstraordinært for kultur- eller idrettslivet på Askøy. Nå er det tid for å hedre to nye vinnere!

Kulturprisen

Kulturprisen Kipekjerringa går til personer eller organisasjoner som gjennom flere år har gjort en særlig innsats for kulturen eller idretten på Askøy. Den kan også deles ut til noen som har satt Askøy på kartet og bidratt til å gi kommunen ekstra oppmerksomhet

Prisen har vært delt ut siden 1985, og på listen over tidligere vinnere finner du navn som Dagfinn Lyngbø, Frode Øverli, Ingrid Espelid Hovig, Torhild Sivertsen og Marianne Juvik Sæbø. I fjor var det Geir Storrø som mottok Kipekjerringa.

Fristen for å nominere er 15. september, og her kan du sende oss ditt forslag på hvem som fortjener å vinne:

Frivilligprisen

Frivilligprisen på Askøy har blitt delt ut siden 2005. Prisen gis til en initiativrik person, forening eller gruppe som blant annet bidrar til å bedre trivsel og livskvalitet for andre og et mer åpent, aktivt og trygt lokalsamfunn.

Den som foreslås må være bosatt på Askøy, og det er ikke mulig å nominere seg selv eller nærmeste familie. Blant tidligere prisvinnere finner du blant andre Askøy Helselag, Ove Sognnes, Hetlevikalliansen, Jan Solli og Rahel Rusom. I fjor var det Marit Breivik fra Askøy demensforening som stakk av med den gjeve prisen.

Fristen for å nominere er 1. november, og her kan du sende oss ditt forslag:

Bilder under: Geir Storrø mottar kulturprisen for 2023. Marit Breivik ble hedret med frivilligprisen 2023. (Foto: Jomli Liabø):

Journalist:
Marianne Serena Steen