Skip to main content

Kreativitet og glede setter spor

Vi er en Reggio Emilia inspirert barnehage der demokrati, likeverd, mangfold, dialog og fremtidstro har en viktig plass. Vi har et høyt fokus på kunst, kultur og kreativitet, og fremmer barnas egne tenkesett.


Kontakt oss

Styrer: Hilde Nysæther Rise

Kontakt barnehagen: 40 02 13 91

Om barnehagen

Vi er en kommunal barnehage og ligger landlig til med marker, skog og sjø i umiddelbar nærhet. Vi har plass til ca 100 barn der avdelingene er inndelt etter alder. Vi har seks avdelinger der to og to avdelinger samarbeider for å sikre kjente voksne sammen med barna. Barnehagen innehar et eget bibliotek, lesehule ute, et eget atelier og vi har også egen ovn til å brenne leire.

Barna vil her møte faglig dyktige ansatte som har evnen til gode tilknytninger der omsorg er et sentralt element. Vi har et helhetlig læringssyn, der leken har en sentral plass. Vi jobber prosjektbasert der inspirasjonene er årets tema og utvalgt kunst.

Vi ser på barnet og mennesket som:

  • Sårbart, tillitsfullt og avhengig av sine omgivelser og samtidig kompetent til å mestre, forstå og delta i samspill med andre.
  • Meningsskapende med drivkraft til å danne egne teorier og uttrykke sin forståelse av tilværelsen
  • Aktiv aktør i egen læring, vekst og utvikling
  • Kreativt med indre drivkraft til å leke, forestille seg og utvikle nye ideer
  • Fremtidens viktigste ressurs som skal sikre et bærekraftig samfunn
  • Unikt med ulike forutsetninger og kompetanser
  • Likeverdig med autoritet i forhold til egne opplevelser og følelser

Barnehagedagen og praktisk informasjon

Dagen vår

Vi åpner klokken 0700

Frokost er klokken 0800 med egne matpakker.

Barnehagen stenger klokken 1700

Tidene gjennom dagen blir tilpasset barnegruppen og deres behov. 

Praktisk informasjon

Klær

Barna trenger klær tilpasset været.

Vi er mye ute og leker, og vi kan fort bli våte. Det er da viktig at foresatte alltid passer på at barnet har flere ekstra skift med klær i barnehagen.

Mat

Barnehagen følger nasjonale retningslinjer for måltider i barnehagen (Helsedirektoratet)

Vi starter med forkost klokken 0800, der barna har med seg egen matpakke.

Lunsjen lager barnehagen hver dag, og hver fredag har vi varm mat.

Frukt består og av et fullverdig måltid som blir variert hver dag.

Samarbeidsutvalget (SU)

Samarbeidsutvalget (SU) skal bestå av foreldre/foresatte og ansatte i barnehagen. Eier kan delta i samarbeidsutvalget etter eget ønske.

Samarbeidsutvalget i Ask barnehage 2023-2024:

Foresatt: Andreas Aase
Foresatt: Helene Fluge
Ansatt: Nina Follesøy
Ansatt: Thea Kristin A. Geithus
Styrer: Hilde Nysæther Rise

Sykdom og medisinhåndtering

Barnesykdommer er infeksjoner man gjerne får som barn. De fleste gir et utslett, men det er også andre plager og sykdommer som er vanlige hos barn.

Når må barn være hjemme fra barnehagen?

Barn som går i barnehagen er mer utsatt for infeksjoner enn andre barn.
Vanligvis avgjør barnets generelle tilstand om det skal være hjemme fra barnehagen i en periode, men for individuelle sykdommer kan det være nødvendig å være hjemme i tillegg til dette for å forhindre smittespredning til andre.

Medisinhåndtering

Foreldre har ansvaret for barnets helse og medisinering, herunder at medisinene blir brukt slik legen har sagt. Personer som får oppgave med medisinering, skal ha opplæring og informasjon fra foreldrene.

Det er foreldrene sitt ansvar å orientere barnehagen om behovet for medisinering.

Foreldre bør anmode legen om å vurdere om medisinene kan doseres slik at det ikke blir nødvendig å ta de i tiden barnet er i barnehagen. Dersom medisiner likevel må tas i den tiden barnet er i barnehagen, kan foreldrene overlate bestemte oppgaver med medisinering av barnet til personale i barnehagen.

Før personalet i barnehagen kan påta seg oppgave med medisinhåndteringen, må foreldrene fylle ut en skriftlig avtale, inkludert medisinoversikt. Ta kontakt med barnehagen.

Aktuelt from Ask Barnehage

Fant du det du lette etter?

Det var dumt, kan du hjelpe oss med å forstå hva du var på utkikk etter?

Det var dumt, kan du hjelpe oss med å forstå hva du var på utkikk etter?