Sist oppdatert: 24. juni 2024
Opprettet dato: 24. juni 2024

Sparer millioner i vann og avløpsprosjekter

En nybygget vei sett fra luften der den bukter seg gjennom grønt landskap
(Illustrasjonsfoto: Askøypakken/Vestland fylke.)

Askøy kommune oppnådde en betydelig besparelse i sluttoppgjøret for vann og avløps-delen i veiprosjektet Strømsnes-Hop.

Vestland fylkeskommune krevde opprinnelig 29 millioner kroner fra kommunen, men etter grundige forhandlinger har partene blitt enige om et sluttoppgjør på 23 millioner kroner. Dette resultatet betyr at kommunen sparer 6 millioner kroner – som igjen er en besparelse for innbyggerne.

Vann og avløp har lagt ned en betydelig innsats i forhandlingene over lengre tid, og har vært avgjørende for å oppnå et positivt resultat. Prosjektet er nå i avslutningsfasen, og denne besparelsen er gode nyheter for både kommunen og innbyggerne i Askøy.

Fikk satt ned sluttoppgjøret for Skiftesvik-Marikoven

Prosjektet, som ble overtatt i oktober 2023, hadde et opprinnelig kontraktsbeløp på om lag 16,5 millioner kroner.

Under sluttoppgjøret ble det fremsatt krav til kommunen på om lag 22,5 millioner kroner, inkludert løpende prisstigning (LPS). Takket være prosjektleders grundige gjennomgang, ble det endelige beløpet redusert til ca 18,7 millioner kroner kroner, noe som gav en besparelse på rundt 3.9 millioner kroner i prosjektet.

Denne prosessen understreker viktigheten av grundig gjennomgang av dokumentasjon og krav for å sikre økonomiske fordeler for kommunen, og viser hvor viktig god prosjektstyring er. Besparelsene skyldes blant annet:

• Dobbeltkrav på LPS i sluttoppgjøret (1.500.000 kroner)
  • Feilinnføring av en null for mye på LPS for endringer (500.000 kroner)
  • Feil i dokumenterte mengder (650.000 kroner)
  • Krav på endring av mur (700.000 kroner)
  • Andre mindre feil som feil oppgitt beløp

Vi ønsker også å takke Sartor & Drange, ved Kåre Bjorøy, for et godt samarbeid og deres løsningsorienterte tilnærming gjennom prosjektet.

(Teksten er skrevet med kunstig intelligens som støtte. Innholdet er bearbeidet og godkjent journalistisk.)

Forfatter: