Sist oppdatert: 28. oktober 2024
Opprettet dato: 28. oktober 2024

Næringsliv: Askøy-paviljongen satt Askøy på kartet

Fire personer i samtale på en messeutstilling. Tre av dem har på seg gule t-skjorter, mens én person har på seg en neongrønn skjorte med påskriften 'Askøy Paviljongen'. Personene står i en sirkel og ser ut til å være engasjert i en diskusjon.
Vi ser frem til å fortsette arbeidet med å styrke næringslivet på Askøy og være synlige på større arenaer (foto: Kræm).

For første gang gikk bedrifter fra Askøy sammen om et felles utstillerområde på OTD Energy i Bergen, en av de største møteplassene for energibransjen på Vestlandet. Dette unike initiativet, som startet i januar 2024 med Espen Monsen fra Industriplast som pådriver, samlet syv bedrifter, Askøy Næringsråd og Askøy kommune under én felles paraply; "Askøy-paviljongen".

Samarbeid for økt synlighet

Dette er en milepæl for Askøy. Gjennom et slikt samarbeid ønsker vi å vise frem bredden av det lokale næringslivet og skape større synlighet både nasjonalt og internasjonalt, forteller næringssjef Solveig Wiik i Askøy kommune.

Ved å stå samlet på OTD Energy-messen, har deltakerne i Askøy Paviljongen fått en unik mulighet til å knytte nye kontakter, vise frem sine produkter og tjenester, og delta i diskusjoner som kan åpne nye dører for fremtiden.

Initiativ som skaper muligheter

Initiativet til Askøy-paviljongen vokste frem som et resultat av lokale krefter som ønsket å samle bedriftene for å øke deres synlighet på OTD-messen. Samarbeidet mellom næringslivet, næringsrådet og kommunen har vært avgjørende for å få dette til. Bedriftene har sammen med Askøy kommune bidratt til å utforme et profesjonelt og innbydende fellesområde som skal styrke Askøys posisjon som et attraktivt sted for næringsvirksomhet.

Veien videre

Responsen fra deltakerne har vært svært positiv, og allerede nå ser mange av bedriftene på muligheter for fremtidige samarbeid.

– Dette er bare begynnelsen. Vi ser frem til å fortsette arbeidet med å styrke næringslivet på Askøy og være synlige på større arenaer, avslutter Solveig Wiik.

Journalist: