Sist oppdatert: 03. juni 2024
Opprettet dato: 03. mai 2024

Fra 23. mai kan du kontakte helsestasjonen på helsenorge.no

Tegning av en gutt med mobiltelefon som er i kontakt med helsestasjon
Nå kan du snart sende og motta meldinger fra helsestasjons- og skolehelsetjenesten, dette inkluderer også svangerskapsomsorgen (illustrasjon: Helsenorge).

Tjenesten Digihelsestasjon blir nå tilgjengelig for våre innbyggere. Det betyr at askøyværinger kan kommunisere med helsestasjonen, skolehelsetjenesten og svangerskapsomsorgen via helsenorge.no. Litt sånn som du gjør med fastlegen din.

Kort fortalt

Askøy kommune tar i bruk digihelsestasjon 23. mai.

Her kan du;

• sende og motta meldinger fra helsestasjons- og skolehelsetjenesten, dette inkluderer også svangerskapsomsorgen
  • se avtaler og avbestille avtaler
  • få varsler om planlagte avtaler på tekstmelding eller e-post

Alt dette finner du på Helsenorge.no eller i Helsenorge-appen.

Digital helsestasjon er en meldings- og kommunikasjonstjeneste mellom innbyggere og helsestasjonen, skolehelsetjenesten, helsestasjon for ungdom (HFU), og jordmor.

Gjennom helsenorge.no kan du sende spørsmål og få svar fra helsepersonell, sende forespørsel om time eller avlysning av time, holde oversikt over avtalene dine og få varsel og informasjon. Alt på en trygg og sikker måte.

Funksjoner:

• Ha sikker digital dialog
  • Be om og avbestille timer
  • Få oversikt over avtaler
  • Få oversikt over dine vaksiner
  • En mer tilgjengelig helsestasjon

Er du ungdom?

For unge over 16 år har ikke foreldre lenger tilgang til tjenester på vegne av barnet. De som har BankID eller tilsvarende kan selv logge inn og bruke tjenestene. Ungdommen kan velge å gi foreldre fullmakt til hele eller deler av tjenesten.

Ungdom som synes det kan være vanskelig å møte fysisk eller komme seg til helsestasjonen for ungdom på Kleppestø, kan kontakte helsestasjonen for ungdom (HFU) gjennom digital helsestasjon og stille spørsmål.

For å bruke digital helsestasjon, må du logge deg inn på helsenorge.no med BankID eller tilsvarende. Under "Se alle helsekontaktene dine" vil du finne din faste helsesøster eller jordmor.

Ungdom over 16 år må logge inn med egen identifikasjon.

Vi oppfordrer alle som ikke har registrert seg på helsenorge.no om å gjøre dette.

Avgjørende at innbyggerne tar løsningen i bruk

For å lykkes med innføringen og bruken av Digihelsestasjon, er det avgjørende at våre innbyggere tar løsningen i bruk. For å kunne bruke kalender- og meldingsfunksjonen må du være digitalt aktiv på helsenorge.no. Det vil si at du må logge inn på helsenorge.no, akseptere bruksvilkårene og samtykke til å kommunisere med dine helsekontakter via Helsenorge.

Slik gir du samtykke (Helsenorge).

Slik representerer du andre på Helsenorge, foreldreansvar

Fullmakt på Helsenorge

Lurer du på noe?

Mer informasjon om løsningen finner du på Helsenorge.no