B 2018 | ØP 2019 | ØP 2020 | ØP 2021 | |
---|---|---|---|---|
Politisk styring | 10.863 | 11.793 | 10.863 | 11.793 |
Kontroll og revisjon | 1.412 | 1.412 | 1.412 | 1.412 |
Administrasjon | 68.527 | 67.621 | 67.616 | 67,61 |
Fellestjenester | 15.763 | 15.763 | 15.263 | 15.263 |
Sum kommunalavdeling Stab | 96.564 | 96.589 | 95.154 | 96.078 |
Oppgaveområde
Området omfatter stabstjenester, fellesposter, politisk styring, næring og drift av kommunalt eide aksjeselskaper. Kommunalavdeling stab bidrar med administrativ spisskompetanse og rådgivning, og tar seg av oppgaver som er felles for hele organisasjonen:
HR-rådgivning og støtte, HMS, fagopplæring og lønn | Økonomistyring, innkjøp, regnskap, kemner og eiendomsskattekontor |
---|---|
IKT-tjenester som systemutvikling, nettverk og servere, arbeidsstasjoner og telefoni | Bistand til tjenesteutvikling, omstilling og kvalitetsarbeid |
Kommunikasjonsarbeid, nettredaksjon og kundetorg | Postmottak, arkiv og dokumenthåndtering |
Politisk sekretariat | Kommuneadvokat |
Tilrettelegging for næringslivet |
Status
Den generelle aktivitetsveksten og omstillingstakten i kommunen fører til økt etterspørsel av stabens tjenester. Samtidig er det et uttrykt ønske å minimere administrative kostnader. Sammenliknet med andre kommuner har Askøy få stillinger innenfor de vanlige stabsområdene. Effektivisering gjennom optimal bruk av systemløsninger og riktig kompetanse i alle ledd, er derfor blitt satset på over år. Det medvirker til at tjenestenivået i hovedsak er godt, men på noen områder er bemanningen likevel på et så lavt nivå at det ikke er mulig å levere i samsvar med forventninger og etterspørsel.
Det er de siste årene effektivisert og kuttet i administrative ressurser i betydelig grad. Ambisjonen om å bli landets mest effektive stab er derfor en dyd av nødvendighet, men også et signal til organisasjonen om at det vil være nødvendig med tiltak og arbeidsmåter der hensynet til effektiv drift veies tyngre enn andre ønsker. På noen områder må tjenester og service legges på minimumsstandard. Innsatsen må rettes mot særlig prioriterte områder. Så langt det er mulig prøver en å unngå at tjenesteproduksjonen blir skadelidende, eller at kommunen taper penger som følge av dette.
Konsulentselskapet Agenda Kaupang har gjort en nærmere sammenlikning av kommunens nivå og fordeling av administrative stillinger.
Tabell 14 viser Askøys posisjon i 2015 sammenlignet med et utvalg andre kommuner med mellom 20.000 og 35.000 innbyggere. Som figuren viser har Askøy kommune den laveste andelen av stab- og støttestillinger av alle. For skatteoppkreverfunksjonen ligger Askøy spesielt lavt. Tilføringen av ressurser som skjedde i 2017 var svært betimelig.
Figur 12: Årsverk pr. 1 000 innbyggere til administrativ ledelse og stabs- og støttefunksjoner
Økonomi | Regnskap | Skatte-oppkreverfunksjonen avgifter og gebyrer | Innkreving av kommunale | Lønn | Personal | SUM | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Elverum | 7 | 6 | 4,5 | 1 | 4 | 5 | 27,5 |
Grimstad | 5,8 | 11,1 | 3,9 | 1,7 | 3,5 | 5,1 | 31,1 |
Nittedal | 4 | 4 | 4,4 | 0 | 3,5 | 4,5 | 20,4 |
Fjell | 5,1 | 2,4 | 3 | 0 | 3 | 10 | 23,5 |
Eidsvoll | 3 | 5,5 | 1 | 7,5 | 6,05 | 3 | 26,05 |
Harstad | 3,5 | 7,45 | 9,4 | 2 | 5,5 | 9 | 26,85 |
Askøy | 3,25 | 4 | 2,1 | 1,5 | 4,8 | 7,3 | 22,95 |
Hamar | 4 | 7 | 6 | 2 | 5,2 | 4 | 2,2 |
Halden | 5 | 7,8 | 4,5 | 3 | 4 | 6 | 30,3 |
Moss | 2 | 8,3 | 8,3 | 1,5 | 6,5 | 5 | 31,6 |
Lørenskog | 9 | 7,8 | 11,2 | 0,5 | 5,3 | 6,6 | 40,4 |
Ullensaker | 7 | 7,5 | 8,3 | 1,5 | 4,7 | 2,5 | 31,5 |
Artikkelen tilhører rådmannens forslag til budsjett 2018, handlingsprogram og økonomiplan 2019 til 2021