"Vi gjør hverandre gode"
Skolens kjerneverdier: Ansvar - respekt - mot
Voksenrollen
- Vi er trygge, tydelige voksne som ser alle og skaper gode relasjoner til alle
- Vi er inkluderende og omsorgsfulle mot elever, foreldre og kollegaer
- Vi er samkjørte og lojale mot vår felles visjon, våre verdier og regler
Lærerrollen
- Vi skaper et trygt, inkluderende og forutsigbart læringsmiljø
- Vi legger til rette for utvikling av faglig og sosial kompetanse
- Vi skaper nysgjerrighet og mestringsfølelse
- Vi danner modige, ansvarsfulle og respektfulle elever
Elevsyn
- Eleven er undrende og utforskende
- Eleven er forventningsfull og blir møtt med realistiske forventninger
- Eleven er unik med sine ulike erfaringer og forkunnskaper
- Eleven er et individ som ønsker å mestre
- Eleven er sosial og søker tilhørighet
Læringssyn
- Læring skjer på forskjellige måter i et trygt læringsmiljø
- Læring skjer når eleven er nysgjerrig, motivert, interessert og engasjert
- Læring skapes ved variert og tilpasset undervisning
- Læring er å utvikle sosial og faglig kompetanse i samspill med andre
- Læring skjer når eleven opplever mestring og glede
Kompetansesyn
- Kompetanse er overførbar kunnskap og ferdigheter som kan anvendes i ulike situasjoner
- Kompetanse er evne til refleksjon og kritisk tenkning
- Kompetanse fremmes gjennom å tenke nytt og kreativt
- Kompetanse utvikles gjennom variert undervisning, ulike læringsstrategier og dybdelæring
Skole - hjem samarbeidet
- Skolen har det overordnede ansvar for å skape gjensidig tillit mellom skole og hjem
- Et godt skole-hjem samarbeid er en viktig forutsetning for arbeidet i skolen
- Åpen og god kommunikasjon er viktig for et godt skole-hjem samarbeid
- Hjemmets holdninger til skole er av stor betydning for elevenes engasjement og skoleinnsats