Retten til spesialundervisning

Hvis foreldrene eller skolen er bekymret for om et barn ikke har godt nok utbytte av opplæringen, skal skolen forsøke å tilpasse bedre for barnet. Hvis det ikke er tilstrekkelig må skolen og PP-tjenesten vurdere og gi råd om hva barnet trenger, og skolen må fatte et vedtak.

Spesialundervisning kan for eksempel være at eleven får tilpassede kompetansemål, hjelp til å bryte ned og sortere informasjon og strukturere skolehverdagen, jobber ekstra med sosial læring og språk, eller får ekstra støtte for kunne å kommunisere. Spesialundervisningen skal være tilpasset elevens behov.

Årsaker for henvisning til PPT kan være mange og sammensatte:

  • Mistanke om forsinket utvikling
  • Språk- og kommunikasjonsvansker
  • Lærevansker
  • Fagvansker
  • Konsentrasjons- og oppmerksomhetsvansker
  • Atferdsvansker
  • Sosiale og emosjonelle vansker
  • Funksjonshemming

Skolens ansvar

  • Skolen skal

    • involvere og spørre eleven og foreldrene før de tar avgjørelser som gjelder eleven
    • vurdere om en elev har behov for spesialundervisning
    • be PP-tjenesten om å gjøre en sakkyndig vurdering hvis eleven eller foreldrene ber om det, eller hvis skolen mener at eleven trenger spesialundervisning
    • fatte et enkeltvedtak som sier om eleven skal få spesialundervisning eller ikke, og hva spesialundervisningen skal være. Dette gjelder kun hvis skolen har fått delegert myndighet fra kommunen
    • utarbeide en individuell opplæringsplan (IOP)
    • gi eleven spesialundervisning slik det er beskrevet i enkeltvedtaket og IOP-en
    • lage en skriftlig rapport om spesialundervisningen og utviklingen til eleven en gang i året
    • informere foreldrene og eleven om konsekvensene hvis eleven velger å få vurdering uten karakter i de fagene han eller hun får spesialundervisning 

Involvering av foreldre

  • Foreldre

    • kan kreve at skolen undersøker om barnet deres har behov for spesialundervisning
    • skal bli involvert og si ja før skolen ber PP-tjenesten om å vurdere behovet for spesialundervisning
    • skal bli involvert og si ja før skolen eller kommunen fatter vedtak om spesialundervisning
    • skal få en skriftlig rapport en gang i året om spesialundervisningen barnet får og en vurdering av hvordan barnet utvikler seg
    • kan klage på vedtaket om spesialundervisning
    • kan bestemme om barnet på ungdomsskolen skal få fritak fra vurdering med karakter i de fagene han eller hun har fått spesialundervisning i

    Retten til spesialundervisning er regulert i opplæringslova kapittel 5.


Klage på vedtak


Kontaktopplysninger