Om Kontrollutvalget
- Kontrollutvalget er opprettet med hjemmel i kommunelovens § 23-1 (Jamfør forskrift om kontrollutvalg og revisjon.)
- Kommunestyret velger representanter til kontrollutvalget.
- Utvalget har 5 medlemmer og minimum et av disse må være medlem av kommunestyret.
- Leder for kontrollutvalget skal ikke være medlem av samme parti eller tilhøre samme gruppe som ordfører.
- Medlemmene og varamedlemmene kan ikke være representert i andre politiske utvalg.
- Ordfører, varaordfører, medlem og varamedlem av formannskap, medlem eller varamedlem av andre kommunale nemnder, råd eller kommunale AS og ansatte i kommunen er utelukket fra valg.
- Medlem i kontrollutvalget kan ikke ha ledende stilling, sitte i styre eller bedriftsforsamling i selskap som kommunen har eierskap i, eller ha styreverv i interkommunalt politisk råd eller kommunalt oppgavefelleskap.
- Utvalget kan ikke overprøve politiske prioriteringer.
- Kontrollutvalget rapporterer direkte til kommunestyret.
- Sekretariatsfunksjon for kontrollutvalget, kan ikke legges til kommuneadministrasjonen, eller til revisjonen.
Oppgaver
- Kontrollutvalget fører tilsyn med den kommunale forvaltningen på kommunestyret sine vegne.
- Kontrollutvalget har som hovedformål å medvirke til en allmenn tillit i befolkningen, med hensyn til best mulig løsning av kommunale oppgaver.
- Utvalget skal påse at den kommunale oppgaveløsningen er i samsvar med gjeldende lover og forskrifter.
- Utvalget skal også se til at kommunen har en forsvarlig revisjonsordning.
Revisjon
- Askøy kommune har inngått avtale med Deloitte AS om levering av revisjonstjenester.
- Revisjonstjenestene omfatter regnskapsrevisjon, forvaltningsrevisjon, eierskapskontroll i selskap som kommunen har eierinteresser i, og andre kontroll- og tilsynsoppgaver i regi av kontrollutvalget.
Sekretariat
- Kommune kjøper sekretariats-tjenester til kontrollutvalget av Sekretariat for kontrollutvalet i Vestland fylkeskommune.
- Sekretariats-tjenestene omfatter blant annet saksforberedelse for kontrollutvalget, møteinnkalling og saksoppfølging etter møter. (Eksempel er føring av møteprotokoll og iverksetting av vedtak.)
- Sekretariatsfunksjonen for kontrollutvalget er direkte underlagt kontrollutvalget. De plikter å følge
utvalget sine retningslinjer og pålegg.
Møteinnkallinger, dokumenter, referater og liste over medlemmer
- Kontrollutvalget har normalt seks ordinære møter i året.
- Møtene er åpne for publikum.
- Sakspapirer, rapporter, protokoller og kontaktinformasjon for kontrollutvalget finner du ved å klikke på lenken nedenfor.
Rapporter og årsmeldinger
Forvaltningsrapporter
- 2017 1 - Forvaltningsrevisjonsrapport tilpasset opplæring, spesialundervisning og samarbeid med PPT
- 2017 2 - Forvaltningsrevisjon, investeringsprosjekter vann og avløp
- 2018 1 Forvaltningsrevisjon saksforberedelse og vedtaksoppfølging
- 2019 1 Forvaltningsrevisjon Samhandlingsreformen
- 2019 2 Forvaltningsrevisjon av utleie av kommunal eiendom til næringsformål
- 2020 1 Forvaltningsrevisjon trygt og godt skolemiljø
Årsmeldinger
- 2017 Årsmelding for kontrollutvalget i Askøy kommune
- 2018 Årsmelding for kontrollutvalget i Askøy kommune
- 2019 Årsmelding for kontrollutvalget i Askøy kommune
Delegasjonsreglementet
Kontakt sekretariatet
Nyttige lenker