Om utvalget

• Utvalget har direkte innstillingsrett overfor Kommunestyret i saker innenfor sitt arbeidsområde.
  • Utvalget består av 11 representanter med varamedlemmer.
  • Utvalget behandler blant annet forslag til økonomiplan, årsbudsjett og skattevedtak. På samme måte behandles forslag til årsmelding, kommuneplan, kommunal planstrategi, kommunedelplan, budsjettarbeid, overordnet beredskapsarbeid og næringssaker.
  • Utvalget leder skal være medlem av Formannskapet og nestleder skal komme fra et opposisjonsparti.
  • Utvalgets fullmakter og oppgaver er beskrevet i delegasjonsreglementet.

Noen av arbeidsoppgavene

• Utvalgets oppgave er å forberede og innstille i saker som skal behandles i kommunestyret og sørge for politikkutforming innen sine respektive ansvarsområder.
  • Utvalgene skal påpeke hva det skal settes fokus på i perioden og hva ressursene innen ansvarsområdet skal disponeres til samt evaluere virksomheten.
  • Utvalgene har beslutningsmyndighet for alle politiske saker innen sitt område, med unntak av saker som behandles av formannskap eller kommunestyre.
  • Utvalget behandler saker for følgende to fagavdelinger
      • Fagavdeling Areal og samfunn
      • Fagavdeling teknisk

Delegasjonsreglementet