Illustrasjonsfoto av fargeblyanter

Askøy kommune følger nasjonale retningslinjer, og stenger barnehager og skoler i kommunen.

Helsedirektoratet har vedtatt at barnehager, skoler og utdanningsinstitusjoner er stengt for opplæring. Dette gjelder fra klokken 18.00 torsdag 12. mars til og med torsdag 26. mars 2020 klokken 24.00. Tiltakene kan bli forlenget.

Dette gjelder

• barnehager
  • barneskoler
  • ungdomsskoler
  • videregående skoler
  • universiteter og høyskoler
  • andre utdanningsinstitusjoner

Opprettholde skole- og barnehagetilbud til visse grupper

Det er viktig å opprettholde virksomheten i helse- og omsorgstjenester og andre kritiske samfunnsfunksjoner, samt å unngå at personer i risikogrupper brukes til barnevakt.

Derfor sikrer vi et tilbud til barn (0-12 år) av personell i helse- og omsorgstjenesten, transportsektoren og innen andre kritiske samfunnsfunksjoner.

Det samme gjelder for barn med særlige omsorgsbehov som ikke kan ivaretas når barnehage, skole eller andre dagtilbud er stengt.

Foreldre til barnehagebarn og elever som jobber innenfor disse gruppene, og som ikke har annen mulighet for ivaretakelse av barna, kan levere barna som vanlig.

Større grupper

- Det er viktig at vi alle tar en del i denne dugnaden. Å stenge skoler og barnehager er svært sterke grep. Dette gjøres for å hindre smittespredning. Vi oppfordrer at elever ikke samler seg i større grupper, for å gjøre at koronaviruset spres minst mulig, sier ordfører Siv Høgtun.

Vi oppfordrer samtlige til å følge med på våre nettsider. koronavirus - råd og informasjon