Illustrasjonsbilde av arrangementssiden til Det skjer Askøy

Norske helsemyndigheter har laget retningslinjer og råd for arrangementer. Vi legger disse til grunn i våre anbefalinger for Askøy.

Vi understreker at dette er regler gjeldende fra 11. mars 2020, og at disse kan endres i tråd med anbefalinger fra myndighetene.

Kommunens råd og anbefaling

Arrangementer og samlinger i regi av frivilligheten og private:

Sentrale retningslinjer følges: Råd ved arrangementer og samlinger

• Arrangementer med 500 eller flere deltakere utsettes eller avlyses
  • For offentlige arrangementer med mer enn 100 deltakere kreves det risikovurdering og tiltak for å unngå smittespredning. Disse skal godkjennes av kommunen.

Søknader i samsvar med krav til risikovurdering og gjennomføringsplan sendes

Saksbehandlingstid må påregnes.

Arrangementer og samlinger i regi av Askøy kommune avlyses fra 11. mars 2020 og inntil videre

Dette gjelder for eksempel

• Konserter og forestillinger
  • Konferanser og seminarer
  • Møter med mer enn 20 personer

Vi oppfordrer samtlige til å følge med på våre nettsider. Koronavirus - råd og informasjon

Trening og sportsaktiviteter

Det er viktig å opprettholde fysisk aktivitet, og at innbyggerne ikke slutter med dette. Men det anbefales å heller flytte treningen ut i stedet for å avlyse alt. Kan man ha alternativ trening utendørs?

Man kan godt kutte ut å dusje og bruke felles garderobeanlegg i forbindelse med trening. Da er det bedre å skifte og dusje hjemme. Man trenger heller ikke spise sammen på trening.