Formål

• Utmarksbeiting i Norge foregår i stor grad i regi av beitelag som organiserer flere beitebrukere innenfor et definert utmarksbeiteområde.
  • Tilskudd til tiltak i beiteområder skal bidra til god beitebruk gjennom infrastruktur i beiteområdene.
  • Formålet med tilskuddet er å legge til rette for best mulig utnyttelse av beite i utmark, redusere tap av dyr på utmarksbeite og fremme fellestiltak i beiteområdene.

To tilskuddsordninger

1) Planleggings- og tilretteleggingsprosjekter kan være ulike typer prosjekter som retter seg mot organisering og tilrettelegging av utmarksbeitene for god og effektiv beitebruk. Dette kan blant annet omfatte

• planlegging og prosjektering av faste installasjoner
  • ny organisering av beitelag og utmarksbeiteområder
  • prosjektrettet arbeid for stimulering til økt beitebruk og rasjonell utnyttelse av beitene
  • tidsbegrenset utprøving av nytt utstyr som kan bidra til effektiv og god beitebruk
  • utarbeidelse av planer (beitebruksplan, tiltaksplan, beredskapsplan med mer) for utmarksbeite
  • vegetasjonskartlegging

2) Tilskudd til investeringer knyttet til utmarksbeitene kan gis til investeringer i faste installasjoner og annet utstyr for beitebruk. Innenfor disse rammene kan tilskudd gis til alle tiltak som fremmer beitebruken i et område.

Listen nedenfor er over ulike typer faste og mobile investeringstiltak det kan gis tilskudd til.

• Sperregjerder - Et sperregjerde skal hindre beitedyr i å komme ut av beiteområdet. Sperregjerder kan også tjene til å avgrense beiteområdet mot vei, jernbane, tettbebyggelse og sammenhengende jordbruksområder.
  • Ferister - Ferister bør være av godkjent fabrikat eller bygd etter standardtegninger.
  • Broer - Det kan gis tilskudd til broer som er dimensjonert for føring av beitedyr. Dersom broene er kraftigere dimensjonert kan kostnadsoverslag eller tilskuddsandel reduseres tilsvarende.
  • Gjeterhytter - Kostnadsoverslag for gjeterhytter kan omfatte hytter på inntil 20 m2 med kvadratmeterpris som tilsvarer gjennomsnittlig kostnad for hytter av enkel standard i det aktuelle området.
  • Sanke- og skilleanlegg.
  • Anlegg, rydding og utbedring av drifteveier.
  • Saltsteinsautomater.
  • Transportprammer.
  • Elektronisk overvåkingsutstyr (radiobjeller, lammenoder, merkeavlesere, nettstedet "findmysheep" og lignende)

Hvem kan søke

• Tilskudd gis til beitelag og andre former for organisert samarbeid der det drives næringsmessig beitedrift.
  • Næringsmessig beitedrift vil normalt innebære at dyra går minst 5 uker på beite og at mer enn halvparten av medlemmene i lag eller forening har rett til produksjonstilskudd.

Hvordan søke

• Søknadsskjemaet kan fylles ut elektronisk, men du må skrive det ut for underskrift.
  • Søknaden skal sendes kommunen der tiltaket skal gjennomføres.
  • I tilfeller der et tiltak vil strekke seg over to eller flere kommuner sendes søknaden til den kommunen som er mest berørt av tiltaket, med kopi til øvrige kommuner.
  • Kommunen vurderer og uttaler seg om søknaden. Deretter sendes den til Fylkesmannen som behandler og avgjør søknaden.

Kontakt avdelingen