Sist oppdatert: 12. september 2024

Høring av kommuneplanens arealdel 2024-2036

Kommuneplanens arealdel 2024-2036 er sendt på høring og lagt ut til offentlig ettersyn. Frist for å gi høringsuttalelse er 15. november 2024.

Kommuneplanen skal være et overordnet styringsdokument og et strategisk verktøy for å utvikle kommunen til et godt sted å bo, arbeide og leve i. Kommuneplanen består av en samfunnsdel og en arealdel.

Gjeldende arealdel for Askøy kommune ble vedtatt i 2012, mens samfunnsdelen ble vedtatt i 2015.

Hensikten med denne rulleringen av kommuneplanens arealdel er å oppdatere arealdelen og sikre at arealbruken i kommunen bidrar til å nå målene for samfunnsutvikling som er vedtatt i kommuneplanens samfunnsdel.

Vedtak om høring og offentlig ettersyn

Planforslaget ble behandlet i formannskapet 30. april 2024 (sak 25/24), med følgende vedtak:

«Alle innspill som ble vedtatt i Formannskapet 44/22 etter politisk innspills vurdering innarbeides i kommuneplanens arealdel 2024-2036 før den legges ut til offentlig ettersyn og oversendes høringsinstanser for uttale, i samsvar med plan- og bygningslovens § 11-14. Formannskapet vil vurdere den formelle prosessen med oppheving av reguleringsplan angitt i vedlagt oversikt datert 14.12.2018 i første behandling etter høringsperioden. Høringsfrist utvides fra 6 til 8 uker.»

Her kan du se politisk behandling og vedtak.

Planforslaget som legges ut på høring og offentlig ettersyn er revidert i tråd med formannskapets vedtak.

Endringene innebærer at flere utbyggingsområder, som ble tatt ut av planforslaget i forkant av politisk behandling, er tatt inn igjen i planforslaget. Dette er områder som tidligere har lagt inne i planforslaget og er blitt vurdert i konsekvensutredningen og risiko- og sårbarhetsanalysen.

Plankart, planbeskrivelse og illustrasjon av vekstsoner er revidert etter politisk behandling.

I tillegg er det utarbeidet et arealregnskap for det oppdaterte planforslaget

Planforslaget

Planforslaget legger opp til en ny senterstruktur for kommunen. Senterområdene skal ha tydelig funksjon som møteplass og servicesenter med både handel, tjenester og offentlig virksomhet for innbyggerne i det aktuelle senteromlandet. Rundt senterområdene er det definert vekstsoner, der hovedtyngden av boliger, arbeidsplassintensive næringer, tjenesteyting og service skal komme.

Hensikten med senterstrukturen og vekstsonene er å konsentrere utbyggingen og dermed legge til rette for levedyktige senterområder, kortere avstander mellom boliger og daglige reisemål, økt tilgang på handels- og tjenestetilbud i nærheten av der folk bor, og mer effektiv drift av kommunale tjenestetilbud.

Plandokumentene

Arealdelen består i hovedsak av plankart, planbeskrivelse og bestemmelser. Til planforslaget følger det i tillegg med en rekke vedlegg og rapporter.

På arealplaner.no kan du finne og laste ned alle dokumentene til planforslaget.

Du kan også finne trykte eksemplarer av planforslaget ved kundetorget på rådhuset i Kleppestø.

Digitale plankart

Digitale plankart finnes på Kommunekart og Storymaps.

• På Kommunekart kan du se planforslaget i sammenheng med eiendomsgrenser, gjeldende reguleringsplaner og andre relevante kartlag.
  • På Storymaps kan du enkelt sammenligne planforslaget med gjeldende arealdel.
Vi inviterer til åpne kontordager om planforslaget

Lurer du på hva planforslaget betyr for deg? Kom og still dine spørsmål!

Du kan treffe oss på:

• Kleppestø senter
    • Mandag 30. september kl. 13:00-18:00
    • Tirsdag 1. oktober kl. 13:00-18:00

• Ravnanger senter
    • Onsdag 2. oktober kl. 13:00-18:00

• Fromritoppen senter
    • Torsdag 3. oktober kl. 13:00-18:00

Hva mener du? Har du merknader?

På dette stadiet i planprosessen foreligger det et konkret planforslag som du kan komme med merknader til:

Du kan gi dine merknader digitalt i skjema

Send innspill på e-post: postmottak@askoy.kommune.no

Send brev til: Askøy kommune, Klampavikvegen 1, 5300 Kleppestø.

Merk brev og/eller epost med sak 24/10826

Høringsfristen er fredag 15. november 2024.

Det blir ikke gitt individuelle svar på merknadene, men kommunen vil gå igjennom alle merknader etter at høringsperioden er ferdig.